Waarom Apple met iOS 12 helpt om je iPhone-gebruik te minderen
Lars Paymans

Met Digital Health wil Apple maandag laten zien hoe je minder met je iPhone kunt omgaan om smartphoneverslaving tegen te gaan. Voor een bedrijf dat iPhones-verkoopt klinkt dit averechts, maar niets is minder waar.

Waarom Apple met iOS 12 Digital Health komt

Aanstaande maandag staat ‘Digital Health’ centraal bij Apples jaarlijkse WWDC-keynote. Nu steeds meer mensen zich bewust worden van de gevolgen van overmatig smartphonegebruik, is het dit jaar aan grote techbedrijven om maatregelen te nemen.

iOS 12 Digital Health

Google gaf al het goede voorbeeld met Android P, de eerstvolgende Android-update die een speciaal dashboard toevoegt. Deze laat precies zien welke app je gebruikt hebt, hoeveel tijd je ermee bezig bent geweest en laat je timers instellen. Op het einde van de dag kun je een speciale modus inschakelen, die het scherm zwartwit maakt om de prikkels te minderen.

Lees ook: iOS 12: 7 verwachtingen voor de grote iPhone-update van 2018

Volgens Bloomberg is Apple met iOS 12 iets soortgelijks van plan in de vorm van Digital Health. Dit nieuwe onderdeel van de Instellingen-app bestaat uit meerdere hulpmiddelen die jou een centrale plek geven om alles over je iPhone-gebruik te weten te komen. Denk hierbij aan het aantal apps dat je vandaag gebruikt hebt, hoe lang je in WhatsApp hebt gezeten en meer.

Het lijkt onlogisch dat Apple ons op deze manier aanmoedigt om iPhones minder te gaan gebruiken, maar Apple heeft hierin een unieke positie ten opzichte van concurrenten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google verdient Apple namelijk het meeste geld met de verkoop van hardware in plaats van software en diensten. Het doet dan ook minder pijn in de portemonnee van Apple als je een iPhone minder vaak opstart.

iPhone: de bewuste smartphone

Sterker nog, het kan er juist voor zorgen dat meer mensen een iPhone gaan kopen. Apple zal de Digital Health-functies ongetwijfeld gebruiken om de iPhone te promoten als een product dat je bewust kunt gebruiken, wat consumenten aanmoedigt om een iPhone boven een andere smartphone te verkiezen.

Door het op deze manier aan te pakken kan Apple bovendien bewijzen dat het verslavende van de iPhone niet de telefoon zelf is, maar alle apps en diensten die zijn best doen om jou zo lang mogelijk aan het scherm gekluisterd te houden.

Lees ook: Opinie: Techbedrijven behandelen smartphoneverslaving nog steeds te vrijblijvend

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.