Hoe relevant is de iPad nog?
Gijs Ettes

Apple boekte het afgelopen kwartaal meer winst en verkocht meer iPhones. De iPad ging opnieuw minder vaak over de toonbank. Is de tablet van Apple eigenlijk nog wel relevant?

De vernieuwing blijft uit

De spaarpot van Apple werd het afgelopen kwartaal – mede dankzij goede resultaten in China – flink gespekt en telt inmiddels 203 miljard dollar. Aan de iPad was dat echter niet te danken, want de tablet doet het al tijden matig en verkocht ook in het op 27 juni gesloten derde kwartaal weer minder. In totaal werden een kleine 11 miljoen iPads verkocht, maar de interesse in het apparaat blijft dalen als gevolg van uitblijvende vernieuwing.

iPad mini

De huidige iPads zijn de afgelopen tijd nauwelijks veranderd.

De iPad Air en iPad mini zijn de afgelopen twee jaar voorzien van betere hardware, mooiere displays en een vingerafdrukscanner, maar heel verrassend waren die upgrades niet bepaald. Bovendien lijkt de goede software-ondersteuning van Apple averechts te werken. Op de eerste iPad na krijgen namelijk alle modellen een update naar iOS 9, waardoor er voor weinig gebruikers aanleiding is om hun tablet om te ruilen voor een nieuwer exemplaar. Tim Cook betoogt dat consumenten op een gegeven moment hun iPad gaan vervangen, maar daar moeten ze dan wel een goede reden voor hebben.

Biedt iOS 9 redding?

Wellicht komt die er in de vorm van de nieuwe iOS-versie. De update brengt onder meer interessante productiviteitsfuncties met zich mee, zoals de mogelijkheid om écht te multitasken door twee apps naast elkaar te draaien. Dat zullen vooral gebruikers in het bedrijfsleven en onderwijs waarderen, aangezien het de tablet veel functioneler maakt en het verschil met laptops verkleint.

Om het zogenoemde Split View te gebruiken, heb je echter wel minimaal een iPad Air 2 nodig. De functies SlideOver (voor het toevoegen van een kolom waarin een andere app wordt weergegeven) en picture-in-picture zijn breder beschikbaar, maar vereisen tenminste een iPad Air of iPad mini.

Vanaf iOS 9 kan de iPad eindelijk écht multitasken

De motivatie om een nieuwe iPad aan te schaffen is er dus, al verwachten we niet dat er nog veel iPad mini’s verkocht zullen worden. Geruchten gaan dat de kleinere iPad dit jaar nog één upgrade krijgt en daarna zal verdwijnen. Het zou een logische stap zijn, aangezien Apple met de 5,5-inch iPhone 6 Plus een alternatief heeft geïntroduceerd dat de voordelen van de iPad mini grotendeels tenietdoet.

Nieuwe focus

De focus in de keynotes en marketing van Apple is het afgelopen jaar verschoven naar de grotere iPhones en Apple Watch. Begrijpelijk, aangezien consumenten – zeker in het geval van de Watch – nog overtuigd moeten worden om tot aanschaf over te gaan. Wellicht dat de iPad weer wat meer ogen op zich gericht krijgt met de presentatie van de Pro-variant waarover de laatste maanden het nodige gezegd en geschreven is. Met een grotere form factor (lees: een 12,9 inch-scherm), een meegeleverde stylus en een Force Touch-scherm kan dit de eerste écht nieuwe iPad in lange tijd worden.

ipad pro

Mogelijk introduceert de iPad Pro broodnodige vernieuwingen voor Apple’s tablet.

Of de iPad relevant kan blijven, heeft ook te maken met de interesse van het bedrijfsleven en onderwijs. In deze sectoren winnen de Chromebooks van Google en de Surface-tablets van Microsoft aan populariteit. Beide apparaten hebben een handig keyboard, goede (productiviteits) software en in het geval van de Chromebook speelt ook de lagere prijs een rol. De iPad is nu nog te veel gericht op het consumeren van content en minder op werk gedaan krijgen.

Daar kan verandering in komen als Apple de stylus en het scherm van de iPad Pro van innovatieve functies voorziet, waar vervolgens app-ontwikkelaars mee aan de slag kunnen. Door hun apps te optimaliseren zijn zij immers ook voor een groot verantwoordelijk voor de relevantie van Apple’s tablet.

Heb jij iets toe te voegen aan dit artikel? Deel je mening hieronder!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.