Waarom Apple Netflix of Disney nooit zal overnemen
Lars Paymans

Apples eigen tv-dienst begint een steeds voller aanbod te krijgen. Maar analisten vragen zich al jaren af waarom Apple niet gewoon een bestaand merk koopt. Het bedrijf spreekt hier nu voor het eerst openlijk over.

Waarom Apple Disney en Netflix niet overneemt

In een gesprek met Eddy Cue tijdens SXSW is de Apple-topman verrassend openhartig over de plannen van het bedrijf uit Cupertino. Hoewel Apple nog nooit hardop gesproken heeft over een eigen tv-dienst, steekt Cue het niet onder stoelen of banken: “We richten ons volledig op het bieden van originele videocontent.”

Apple Disney

Vervolgens kreeg Cue een vraag die analisten al jaren hardop stellen: waarom koopt Apple niet gewoon een bestaande grootmacht als Netflix of Disney? Dat scheelt immers veel werk, Apple heeft er het geld voor en ze hoeven niet te concurreren met een gloednieuw product dat eerst nog van de grond moet komen.

“Netflix en Disney zijn twee geweldige partners van ons”, legt Cue uit. Hij stelt dat Apple niet groot geworden is met het doen van grote overnames. “We willen niet iets kopen dat nu groot is, we wijn op zoek naar de grote volgende sensatie.” Cue denkt dat Apples tv-dienst dit kan bieden, omdat het ze niet om kwantiteit maar kwaliteit gaat. “We gaan je geweldige verhalen geven”, zegt Cue trots.

Lees ook: Deze exclusieve shows komen naar Apples tv-dienst

Wanneer verschijnt Apples tv-dienst?

Inmiddels is Apple al ruim twee jaar bezig om deze videodienst op poten te zetten. Dit komt omdat het bedrijf eerst een team samen heeft gesteld van tv-experts, die de afgelopen maanden de ene na de andere show binnengehaald hebben. Cue besluit het gesprek met een hint naar een unieke functie van de dienst, die onlosmakelijk verbonden zou zijn met de technische kennis van Apple.

Het is niet de eerste keer dat Apple niet voor de makkelijkste weg kiest. Deze aanpak lijkt in het geval van Apple Music in ieder geval zijn vruchten af te werpen. Apple koos er ook hier niet voor om een bestaande dienst over te nemen, maar bouwde een volledig eigen product op. Dat bereikte vandaag een nieuw hoogtepunt met 38 miljoen betalende leden.

Nu Cue openlijk over de tv-dienst spreekt, lijkt een aankondiging niet lang meer op zich te laten wachten. Krijgen we eind maart ons eerste kijkje op Apples Netflix-concurrent tijdens het eerste Apple-event van het jaar?

Lees ook: Apple maart-event 2018: onze 6 verwachtingen op een rij

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.