Zo helpt Apples Gezondheid-app je al jouw beweging vast te leggen
Florence Peeters

De Gezondheid-app op je iPhone is de plek waar al jouw gezondheidsdata samenkomt, ook hoeveel je beweegt. Hoe actief je ook bent, jouw activiteit vastleggen met Gezondheid gaat gemakkelijker dan je denkt.

Gezondheid-app: veel inzicht in je activiteiten

De Gezondheid-app is waarschijnlijk niet een app die je vaak opent. Wil je meer bewegen of ben je hard op zoek naar goede motivatie, klik deze standaard iOS-app dan toch eens aan. Er zijn namelijk vier manieren waarop de app je inzicht geeft in hoe actief je eigenlijk bent. In dit artikel lichten we ze allemaal uit.

1. Deze gegevens legt de app automatisch vast

Je hoeft er weinig voor te doen om toch meer te weten te komen over jouw activiteit op een dag. Standaard houdt je iPhone namelijk bij hoeveel stappen je zet en hoeveel kilometer je daarmee aflegt. Deze data wordt voor iedere dag verzameld in de app Gezondheid. In het tabblad ‘Vandaag’ vind je per dag terug of je duidelijk lui op de bank lag, of een intensief dagje shoppen erop hebt zitten.

Gezondheid app

Om deze data te meten, maakt de app gebruik van verschillende sensoren in je iPhone en daarom is het belangrijk dat je je iPhone zoveel mogelijk bij je draagt. Op die manier krijg je de meest accurate data van het aantal stappen en afgelegde wandel- en hardloopafstand.

2. Zo werkt de Apple Watch samen met de Gezondheid-app

Ligt jouw iPhone nog op tafel als jij een rondje buiten wandelt, dan telt de app logischerwijs ook geen enkele stap. Tenzij je een Apple Watch hebt. Dit slimme horloge houdt ook zonder iPhone jouw beweging bij en werkt nauw samen met de Gezondheid-app. Fijn aan een Apple Watch is dat je veel meer informatie over hoeveel je beweegt op een dag binnenkrijgt.

Naast bovenstaande data vind je terug hoeveel minuten je hebt getraind, hoeveel uren op een dag je hebt gestaan en hoeveel kilocalorieën je hebt verbrand. Ook het aantal trappen dat je hebt bewandeld en het aantal minuten dat je een work-out op de Apple Watch hebt gemeten zijn terug te vinden in de app.

Concept watchOS 6

Zoek je motivatie om meer te bewegen, bekijk dan eens deze data na een volle dag. Je zult je verbazen over hoeveel je doet, maar krijgt zo ook meer inzicht in hoe je ervoor zorgt dat je genoeg beweegt. Om de activiteit van je Apple Watch in Gezondheid te krijgen, hoef je niks te doen. Deze data wordt automatisch gesynchroniseerd.

3. Deze sport-apps werken met Gezondheid

De Apple Watch is echter niet de enige manier om meer activiteitsgegevens in Gezondheid te verzamelen. Talloze sport-apps bieden de mogelijkheid om met Gezondheid te synchroniseren, waardoor automatisch de work-outs die je daarin vastlegt ook in deze app worden toegevoegd. Zeker voor hardlopers of wandelaars is het fijn om met een app van derden de route vast te leggen.

Door deze vervolgens met Gezondheid te synchroniseren, tekent zich vanzelf een mooi overzicht van al jouw sportieve sessies en prestaties. In het tabblad ‘Gegevens’ kun je namelijk op dag-, week-, maand- en jaarbasis bekijken hoe actief je bent geweest. Een aantal populaire apps die met Gezondheid werken zijn Strava, Runkeeper, Nike Run Club, Freeletics en Pocket Yoga.

Ook interessant: de 5 beste hardloop-apps voor de iPhone en Apple Watch

4. Handmatig activiteit vastleggen in de app

Gelukkig hoef je niet per se een Apple Watch of andere app te hebben om alsnog je work-outs vast te leggen in de app. Voor verschillende activiteiten is het mogelijk om deze handmatig in te voeren. Het kost misschien iets meer moeite, maar is een prima oplossing. Zo kun je tijdens je wintersport het aantal kilometers aan afdalingen vastleggen, of mindervaliden voeren zo hun afstand rolstoelrijden of aantal duwbewegingen in.

Gezondheid app

Fietsfanaten en zwemmers vullen zo ook in no-time hun afgelegde afstand in, of het aantal zwemslagen. Dit doe je door de app te openen en in het tabblad ‘Gegevens’ op het menu ‘Activiteit’ te tikken. Scroll helemaal naar onderen naar ‘Geen vastgelegde gegevens’, selecteer je activiteit en druk rechtsboven op het plus-icoontje. Kun je je vrienden bewijzen dat je toch echt je sportiefste beentje voor hebt gezet.

Lees meer artikelen in ons maandthema Bewegen

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.