Je iPhone verzekeren tegen diefstal, val- en stootschade
Gijs Ettes

Het zal je maar overkomen: net een gloednieuwe iPhone gekocht, en dan laat je hem per ongeluk uit je handen glippen. Dankzij een iPhone verzekering hoef je in deze gevallen niet zelf voor de kosten op te draaien. We laten zien welke opties je hebt.

Een simpele zoekopdracht op Google leert dat tegenwoordige talloze partijen je de mogelijkheid geven om je iPhone te verzekeren tegen schade of diefstal. Bij aanschaf van je toestel kun je meteen bij Apple een verzekering afsluiten, maar je kunt ook terecht bij bijvoorbeeld de ANWB, je provider of verzekeraars die zich specifiek op smartphones richten.

Maar heb je een iPhone verzekering eigenlijk wel nodig? Om die vraag te beantwoorden, moet je eerst nagaan waar je standaard recht op hebt als consument. Ook ben je soms al verzekerd tegen schade of diefstal, omdat je een duurdere inboedel- of reisverzekering hebt met goede voorwaarden. Bij twijfel is het goed om je polis er eens bij te pakken.

Zo zit het met garantie

Bij aanschaf van een nieuwe iPhone (iPad, iPod of andere Apple-product) kun je aanspraak maken op twee jaar fabrieksgarantie. Apple houdt zelf vast aan één jaar garantie, maar dat is in strijd met de Europese regelgeving. Geef je het aan als je contact met Apple opneemt, dan krijg je de garantie overigens wel toegekend. Over het hoe en waarom lees je meer in ons dossier over iPhone garantie.

Wat er precies onder de garantie valt, vind je op deze pagina van Apple. Een behoorlijk uitputtende lijst, maar waar het uiteindelijk op neerkomt is dat Apple moet kunnen vaststellen of het defect aan je iPhone buiten jouw schuld om is ontstaan.

In het geval van fabrieksfouten heb je recht op garantie, maar dat geldt niet voor barsten in het scherm als gevolg van vallen. Val-, stoot-, water en brandschade wordt niet standaard gedekt en hetzelfde geldt voor slijtage aan de accu of behuizing. Gelukkig kun je je iPhone verzekeren en hoge reparatiekosten voorkomen. Daar zitten echter wel wat haken en ogen aan. Hieronder laten we zien waar je op moet letten.

iPhone verzekeren via Apple

Je hebt vast wel eens van AppleCare+ gehoord. Met deze verzekering krijg je twee jaar technische ondersteuning van Apple en dekking voor maximaal twee schadegevallen. Let wel: bij schade aan het display geldt een eigen risico van 29 euro en bij overige schade zelfs 99 euro. Hoeveel je voor de verzekering betaalt, is afhankelijk van je apparaat. AppleCare+ is er vanaf 65 euro voor de Apple Watch, 99 euro voor de iPad (en goedkopere iPhones) en 149 euro voor de (duurste) iPhone.

applecare iphone verzekeren

AppleCare+ dekt schade als gevolg van vallen, stoten of vocht. Daarnaast krijg je ondersteuning voor softwareproblemen met bijvoorbeeld iOS, iCloud en Apple-apps. Diefstal wordt niet gedekt, al kun je een verloren verloren of gestolen toestel melden via de website van Apple. Het is belangrijk om ook direct naar de politie te gaan voor een proces-verbaal. Na twee jaar of twee schadegevallen kun je geen aanspraak meer maken op AppleCare+.

iPhone verzekeren via je provider

Bovenstaande is vooral interessant voor wie een losse iPhone bij Apple koopt. In combinatie met een abonnement krijg je namelijk te maken met de voorwaarden van je provider. Bij het afsluiten van een abonnement kun je ook meteen kiezen voor een verzekering waar je maandelijks premie voor betaalt. Daarbij geldt doorgaans hoe hoger de premie, hoe minder bewijslast er bij jou als gebruiker ligt. Ga je voor een goedkope verzekering, dan moet je vaak precies aangeven onder welke omstandigheden het defect is ontstaan, terwijl dat bij een duurdere verzekering minder nodig is.

Bij veel verzekeringen geldt een eigen risico

Providers als Vodafone en T-Mobile bieden verzekeringen voor smartphones. Je bent niet verplicht om een verzekering af te sluiten, maar als je in het verleden vaak schade aan je iPhone hebt gehad, kun je het overwegen. Voor de verzekering betaal je een vast bedrag per maand (10 á 15 euro), afhankelijk van de waarde van het toestel. Ook voorwaarden spelen een rol: de basisverzekering van T-Mobile dekt bijvoorbeeld val-, stoot- en waterschade, maar diefstaldekking zit alleen in de duurdere Plus-variant. Bij Vodafone wordt verlies en diefstal (zakkenrollen) alleen gedekt door de duurdere ‘Top Garant’-verzekering. Het eigen risico bij deze voorvallen bedraagt 100 euro, terwijl je in andere gevallen 45 euro per gebeurtenis betaalt.

iphone verzekering

Voordat je een iPhone verzekering via je provider afsluit is het goed om de voorwaarden door te pluizen. Zo voorkom je dat je tegen verrassingen aanloopt als je er een keer aanspraak op wilt maken. Sluit je een telefoonabonnement in een winkel af, dan krijg je vaak het advies om direct een verzekering af te sluiten, maar laat je niet onder druk zetten door een opdringerige verkoper. De Consumentenbond stelt dat bij de meeste aanbieders tijd genoeg is om hier achteraf over te beslissen. “Kopers kunnen beter eerst rustig de kosten en voorwaarden van de smartphone- en andere verzekeringen vergelijken”, aldus de bond.

Toestelverzekering

Naast Apple en providers zijn er ook partijen die zich specifiek op toestelverzekeringen richten. Daarnaast kun je vaak terecht bij de verzekeraar waar je al een zorg- of autoverzekering hebt voor een dergelijke verzekering. Misschien kun je zelfs korting bedingen door verzekeringen te combineren.

Een iPhone verzekering kan in de papieren lopen en is niet altijd nodig

Zoals met alle verzekeringen geldt ook hier dat je de voorwaarden per verzekeraar goed moet nakijken. Soms geldt er een eigen risico, waardoor je alsnog moet betalen voor een reparatie. Hoe lager de premie, des te hoger het eigen risico en des te strenger de voorwaarden. Bij een dure verzekering hoef je soms niet eens aan te tonen hoe de schade precies tot stand is gekomen. Daar betaal je echter flink voor: een iPhone verzekering kan je al gauw 150 tot 160 euro per jaar kosten. Vooral bij de ‘soepelere’ verzekeraars zul je betalen voor mensen die misbruik maken van de verzekering. Orienteer je je op een verzekering, houd dat dan in je achterhoofd. Stel je zelf daarnaast de volgende vragen:

  • Wat ben ik maandelijks kwijt voor de verzekering en hoe lang loopt deze door?
  • Kan ik maandelijks of jaarlijks opzeggen?
  • Hoe hoog zijn de eenmalige kosten, zoals administratiekosten en assurantiebelasting?
  • Wat wordt er precies gedekt en wat niet?
  • Geldt er een eigen risico voor schadegevallen? En zo ja, hoe hoog is dat?
  • Krijg ik bij verlies of diefstal de nieuwwaarde of dagwaarde uitgekeerd?
  • Moet ik bewijs aanleveren bij verlies of diefstal?
  • Regelt de verzekeraar reparaties of krijg ik geld uitgekeerd om dit zelf te doen?
  • Kan ik zelf kiezen waar ik het toestel laat maken?
  • Hoe snel worden schadegevallen door de verzekeraar afgehandeld?
  • Kan ik aanspraak maken op een leentoestel als de smartphone wordt gerepareerd?
  • Krijg ik een identiek leentoestel of moet ik het doen met een (ouder) toestel uit een andere prijsklasse?

Inboedel- en reisverzekering

Woon je op jezelf, dan is de kans groot dat je een inboedelverzekering hebt. Hiermee verzeker je alle spullen in je woning tegen brand, waterschade en diefstal. Wil je dat je inboedelverzekering ook schade aan je iPhone vergoedt, dan moet je bij het afsluiten de meest uitgebreide (all-risk) dekking kiezen. Met een all-risk inbloedverzekering is ook schade door eigen schuld gedekt. Je betaalt een aantal euro per maand meer voor de extra dekking, maar vergeleken met een aparte smartphoneverzekering ben je stukken goedkoper uit.

Heb je een reisverzekering, dan kan het ook zijn dat je standaard bent verzekerd voor bijvoorbeeld diefstal, verlies, val- en stootschade. Check je polis voordat je een aanvullende (smartphone)verzekering afsluit om te voorkomen dat je dubbel verzekerd bent. Dan kun je tientallen euro’s per jaar besparen.

Deel je ervaringen

Heb jij een iPhone verzekering afgesloten? Of heb je je toestel op een andere manier verzekerd? We zijn erg benieuwd naar je ervaringen. Deel ze hieronder!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.