Refurbished-verkoper Swoop is failliet: zo zit het met jouw garantie
Michel van 't Klaphek

In navolging van Leapp verkeert ook Swoop in zwaar weer. De verkoper van refurbished Apple-apparaten heeft namelijk faillissement aangevraagd. Heb jij onlangs een iPhone bij de keten gekocht? Zo zit het met je garantie.

Swoop faillissement: dit moet je weten

Het is geen goed jaar voor refurbished-aanbieders. Nadat eerder al Leapp zich failliet liet verklaren trekt nu ook Swoop genoodzaakt de stekker eruit. Dat bevestigt het bedrijf zelf. De verkoper van opgeknapte Apple-apparaten en Android-toestellen groeide de afgelopen jaren hard, maar had hiervoor continu financiering nodig.

refurbished iphone

Deze explosieve groei lijkt de doodsteek te zijn geworden voor de winkelketen: men kon niet genoeg investeringen binnenhalen om door te gaan. De website van Swoop is momenteel nog bereikbaar en het is onduidelijk wat de toekomst gaat brengen. Mogelijk maakt de keten een doorstart, net zoals concurrent Leapp deed. Voor de ongeveer 70 medewerkers van Swoop breken hoe dan ook onzekere tijden aan.

Ook interessant: Achter het scherm: hoe een gebruikte iPhone refurbished wordt

Zo zit het met jouw garantie

Heb jij in de afgelopen jaren een refurbished iPhone, iPad of MacBook bij Swoop gekocht? Dan is het nog maar de vraag of je op garantie kunt rekenen. Zodra een bedrijf faillissement aanvraagt komt het onder leiding te staan van een curator.

Deze persoon is alleen verantwoordelijk voor het regelen van de financiën. Andere taken, zoals garanties en reparaties, behoren niet tot zijn of haar takenpakket. Wordt je refurbished Apple-product momenteel door Swoop gerepareerd? Dan moet je de curator aanschrijven omdat het jouw eigendom is.

Let wel op: een curator betaalt schuldeisers (in dit geval jij) terug in orde van grootte. Een reparatie is bij een faillissement vaak een klein onderdeel van de totale schuldeis, waardoor jouw verzoek waarschijnlijk geen hoge prioriteit krijgt.

Lees ook: Garantie op refurbished iPhones: dit moet je weten

Faillissement onderstreept belang refurbished keurmerk

Al langere tijd bouwt ondernemersorganisatie Uneto-VNI aan de lancering van een refurbished keurmerk, dat de kwaliteit van aangesloten refurbished verkopers moet garanderen.

De faillissementen van de afgelopen tijd brengen de introductie van dit keurmerk echter niet in gevaar. Maar volgens initiator Rob Wierenga moet er wel nog meer gebeuren om de refurbished markt gezond te krijgen.

“De overheid wil een circulaire economie in 2050, en zou ons daarom ook tegemoet moeten komen. Door een hoog btw-tarief en flinke thuiskopieheffingen is het lastig om eerlijke concurrentie te voeren en een gezond verdienmodel te krijgen.”

refurbished koopgids

Ook webshop Refurbished.nl, verkoper voor verschillende partijen, noemt het een grillige markt die nog volwassen moet worden. Toch groeit deze ook enorm en zijn er volgens de woordvoerder genoeg succesverhalen.

Het feit dat Swoop zowel inkoper als verkoper van refurbished telefoons was, maakt dat zij een groter risico hebben dan bijvoorbeeld de webshop. Refurbished.nl noemt het faillissement vooral vervelend voor de consument.

‘Cocktail van factoren blijkt dodelijk’

Forza Refurbished, verkoper van refurbished Apple-producten, ziet door het faillissement van Swoop opnieuw een concurrent omvallen.

“Dit laat nogmaals zien hoe belangrijk het is dat er een refurbished keurmerk komt voor consumenten. Onderdeel van dat keurmerk is onder meer dat een keurmerk-bedrijf een accountantscontrole krijgt door een instantie als DAS of Graydon. Swoop had met haar cijfers nooit door deze keuring gekomen’, stelt Forza-ceo Jan-Willem van Dijk.

In juli 2017 tekende Swoop een contract van twee jaar als hoofdsponsor van voetbalclub Vitesse. Na een jaar zag de refurbished verkoper zich genoodzaakt om dit te staken.

iPhone 2019 formaat

“De nettomarges in deze markt zijn voor de importeurs zoals Swoop en Forza enorm klein, shirtsponsor zijn van een club als Vitesse kan absoluut niet.”

Naast de grote uitgaven van Swoop gelooft Van Dijk dat het een cocktail van factoren is die het bedrijf de kop hebben gekost. “Door ook nog allerlei Android-telefoons aan te bieden was hun aanbod veel te breed en niet winstgevend. Voor alle devices moeten immers onderdelen en batterijen in voorraad blijven.”

“Daarnaast hebben ze nooit geïnvesteerd in robots om reparaties mee uit te voeren, waardoor je achterblijft in kwaliteit. Uiteindelijk verliezen ze hierdoor ook nog eens een grote klant als PhoneHouse”, aldus Van Dijk.

Op de hoogte blijven? Download dan onze gratis app of schrijf je in voor de iPhoned-nieuwsbrief!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.