Adverteerders boos op Apples strenge privacymaatregelen in Safari
Lars Paymans

Een groep met adverteerders heeft een open brief naar Apple gestuurd. Ze uiten hun zorgen over de verregaande privacymaatregelen van iOS 12 en macOS Mojave. Deze maken het werk van adverteerders moeilijker dan ooit. Hoe zit dit precies?

Adverteerders boos op nieuwe Safari privacyfuncties

Met de komst van iOS 12 en macOS Mojave in september verschijnt er ook een nieuwe versie van Apples browser Safari. Deze focust zich dit jaar vooral op het beschermen van de privacy van zijn gebruikers. Goed nieuws voor de meesten, maar een potentieel groot probleem voor adverteerders die door naar het surfgedrag van mensen te kijken hun advertenties bij de juiste persoon proberen te krijgen.

Daarom heeft een grote groep adverteerders nu een open brief geschreven waarin ze hun zorgen uiten. MediaPost schrijft dat Safari het onmogelijk maakt om consumenten relevante advertenties voor te schotelen.

Safari privacy

Dit zal er volgens de groep voor gaan zorgen dat gebruikers vaker moeten gaan betalen om online content te lezen of te zien, omdat websites op zoek moeten naar nieuwe verdienmodellen. “Het economische model voor vrij internet wordt op het spel gezet door Apple”, aldus de brief. Safari is lang niet de populairste browser, maar wordt op iOS en macOS wel erg vaak gebruikt. Dit komt omdat Apple deze browser als standaard instelt, en gebruikers dus zelfstandig een alternatief moeten downloaden.

De kans lijkt minimaal dat Apple zijn nieuwe Safari privacy functies aanpast om de adverteerders tegemoet te komen. Het lijkt er dus op dat deze groep nieuwe manieren moet gaan vinden om inkomsten te genereren, of aan de eisen moet voldoen die Safari stelt.

Hoe ver gaat Apple met iOS 12 privacy?

Apple presenteerde op WWDC 2018 verregaande privacymaatregelen voor iOS 12. Zo blokkeert Safari in deze nieuwe versie standaard de Like-knoppen van Facebook die op allerlei websites staan. Op deze manier kan Facebook stiekem jouw internetgedrag in de gaten houden, ook als je niet op de knop klikt. Voortaan moet je eerst toestemming geven als het sociale netwerk je probeert te volgen.

Ook maakt iOS 12 het apparaat waar je Safari op gebruikt anoniemer. Nu kunnen adverteerders op basis van het modelnummer, de plugins die je gebruikt en zelfs het lettertype stiekem weten wie je bent. iOS 12 steekt hier een stokje voor, zodat iedere Mac en iPhone er ongeacht jouw persoonlijke instellingen hetzelfde uitziet. Wil je meer weten over alle manieren waarop Apple iOS 12 beveiligt? Check dan het onderstaande overzicht.

Lees verder: 4 manieren waarop iOS 12 je privacy beter dan ooit beschermt

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.