Apple Music introduceert jaarabonnement van 99 euro
Rutger Otto

De muziekdienst van Apple komt met een jaarabonnement voor gebruikers. Zij betalen daarvoor 99 euro en zijn dan zo’n 20 euro goedkoper uit dan een maandelijks abonnement.

Goedkoper Apple Music-abonnement

De Nederlandse site van Apple maakt nog geen reclame voor de nieuwe betaaloptie in Apple Music, maar in de App Store-app is het jaarabonnement inmiddels wel verschenen. Gebruikers kunnen een jaar lang gebruikmaken van Apple Music voor 99 euro. In vergelijking met een individueel maandabonnement van 9,99 euro per maand bespaar je daarmee zo’n 20 euro per jaar. Omgerekend betaal je met het nieuwe abonnement 8,25 euro per maand.

Apple Music jaarabonnement afsluiten

Een individueel Apple Music jaarabonnement afnemen gaat via de volgende stappen:

  1. Open de App Store op je iPhone;
  2. Scrol in het ‘Uitgelicht’-tab helemaal naar beneden;
  3. Tik op je Apple ID en kies ‘Toon Apple ID’;
  4. Ga naar ‘Abonnementen’;
  5. Onder de opties voor een Apple Music-abonnement staat nu de nieuwe optie ‘Individueel (1 jaar)’ voor 99 euro.

apple music jaarabonnement

Meer abonnementskeuze

Voor mensen die het hele jaar door gebruikmaken van een Apple Music-abonnement is dit een goedkopere optie. Maar er zijn ook andere kortingen af te sluiten voor Apples muziekdienst. Apple Music voor studenten kost bijvoorbeeld maar 4,99 euro per maand. Een andere optie is een gezinsabonnement van 14,99 euro per maand, waar zes personen aan kunnen deelnemen.

Spotify heeft deze abonnementsvormen ook, voor dezelfde prijzen. De muziekdienst biedt echter geen optie voor jaarabonnementen. Apple hoopt met deze extra kortingsoptie mogelijk meer gebruikers weg te snoepen bij Spotify, dat het afgelopen jaar groeide naar 140 miljoen betalende gebruikers wereldwijd. Dat is een groei van 40 miljoen.

Gesponsorde nummers op Spotify

Ondertussen experimenteert Spotify met nieuwe reclamevormen. Gebruikers komen de komende tijd mogelijk ‘gesponsorde nummers’ tegen boven hun afspeellijsten. Platenlabels betalen om bij luisteraars extra onder de aandacht te komen. Het gaat dan om liedjes die aansluiten op hun interesses.

Spotify zegt tegen TechCrunch dat het voorlopig gaat om een kleinschalige test, maar mocht die succesvol blijken, dan is de kans aanwezig dat meer abonnees de reclame gaan zien. De gesponsorde liedjes zijn op dit moment wel uit te schakelen in de instellingen, onbekend is of dat na de testperiode zo blijft. De geadverteerde nummers komen alleen bij gratis gebruikers van Spotify te staan, Premium-abonnementen blijven reclamevrij.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.