Opinie: Hoe Apple met de iPad Pro de Mac langzaam om zeep helpt
Lars Paymans

Apple is wederom een nieuwe reclamecampagne gestart waarin de iPad centraal staat als volwaardige computervervanger. Maar hoe kan Apple enerzijds dit standpunt innemen en tegelijkertijd MacBooks blijven verkopen? De Apple Mac toekomst is hierdoor onzekerder dan ooit.

Beter dan een computer. iPad Pro.

Beter dan een computer. iPad Pro. Dit is de tekst die beeldvullend op het scherm verschijnt als je de meest recente iPad Pro-reclamespot bekijkt. In meerdere korte spotjes laat Apple met tweets van ontevreden computer-eigenaren zien waarom ze beter voor een iPad kunnen kiezen.

“Mijn laptop heeft een virus en ik vind het verschrikkelijk!” stelt een tweet. Volgens Apple is de oplossing simpel: koop een iPad Pro en je hebt geen last meer van virussen. Afgezien van het feit dat deze slogan misschien wat ver gaat, zou het een prima uitgangspunt zijn voor een bedrijf dat alleen tablets verkoopt.

Laptops worden immers nog steeds gezien als de beste manier om onderweg productief bezig te zijn, terwijl de tabletmarkt steeds verder wegglijdt. Ondertussen zet Apple zich sinds de onthulling van de iPad Pro in om de iPad weg te zetten als volwaardige laptopvervanger. Ondertussen voelen Mac-eigenaren zich terecht steeds minder serieus genomen.

De Mac heeft geen prioriteit meer

Of je nu het ietwat teleurstellende Mac-event (waar blijft de nieuwe iMac of Mac Pro?) als uitgangspunt neemt, of kijkt naar de functionaliteit van macOS Sierra: je kunt er niet omheen dat de Mac al lang niet meer topprioriteit heeft bij Apple. Terwijl het bedrijf met iOS-updates consequent nuttige nieuwe functies toevoegt, lijkt de rek er wat betreft macOS-innovatie wel uit te zijn. Sterker nog: de Mac moet steeds vaker maanden wachten op functies die in iOS al lang en breed doorgevoerd zijn.

Een van de voorbeelden hiervan is iMessage. De berichten-app van Apple werd met iOS 10 grondig vernieuwd, met stickers, effecten en speciale iMessage-apps die ontwikkelaars kunnen maken. Ondertussen heeft de Mac nog steeds een iMessage-app die vooral gedateerd aanvoelt, zonder deze functies. Hetzelfde geldt voor Night Shift: de schermdimmende techniek die Apple meer dan een jaar geleden toevoegde aan iOS komt nu pas naar de Mac.

Apple Mac toekomst

Ook het gerucht dat eind vorig jaar verscheen, draagt hier aan bij. Apple zou achter de schermen de Mac- en iOS-teams gecombineerd hebben, waardoor er sinds kort dus geen eenduidig Mac-team meer bestaat binnen Apple. Er is nu één software-team, waarvan het merendeel zich specialiseert in iOS. Een belangrijk detail, want dit betekent dat iOS de overhand heeft als het op het stellen van prioriteiten en het maken van beslissingen aankomt.

De Apple Mac toekomst is onzeker

Dit gerucht is vooral zo stuitend omdat het naadloos aansluit bij de Mac-producten die we de afgelopen jaren hebben zien verschijnen. De 12-inch MacBook is een handig en stijlvol apparaat om onderweg te werken, de nieuwe MacBook Pro heeft een toffe Touch Bar maar niet de beste specificaties en ondertussen blijven apparaten als de iMac en Mac Pro eenzaam achter.

We zijn dan ook erg benieuwd wat de boodschap is die Apple uitdraagt op het eerste Apple event van 2017. Naar verwachting worden daar aan het einde van deze maand de nieuwe iPads onthuld, waaronder twee nieuwe iPad Pro’s. Het zou immers wat gek ogen als Apple eerst een nieuwe iMac presenteert en vervolgens gaat bewijzen waarom computers overbodig zijn met de nieuwe iPads. Je kunt je dus afvragen of Apple vroeg of laat de keuze moet gaan maken tussen de MacBook en de iPad Pro, maar zoals het er nu naar uitziet heeft het bedrijf die keuze al lang gemaakt.

Lees ook: Opinie: de iPad schiet als laptopvervanger op te veel vlakken tekort

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.