Opinie: Het is hoog tijd dat Apple iets doet aan haar gesloten imago
Lars Paymans

Deze week werd bekend dat Apple haar onderzoeken naar kunstmatige intelligentie openbaar gaat maken. Niet omdat het bedrijf haar bevindingen graag met de rest van de wereld deelt, maar omdat Apple inziet dat haar imago als ondoordringbaar en gesloten bedrijf steeds meer nadelen dan voordelen heeft.

Het gesloten Apple imago moet veranderen

2016 gaat de boeken in als een jaar waarin Apple voorzichtig een nieuwe weg inslaat. Jarenlang kon het zich veroorloven om alleen de dingen naar buiten te brengen die voor Apple zelf gunstig waren. Door steeds stevigere concurrentie en dalende iPhone-verkopen ligt dit nu heel anders.

Het is niet voor niks dat Apple bekend staat als het meest geheimzinnige bedrijf uit de techindustrie. Dit heeft zo zijn voordelen, maar schrikt nieuw talent ook af om bij Apple aan de slag te gaan. Daarom zou Apple haar onderzoek naar kunstmatige intelligentie openbaar gaan maken, om op deze manier toptalent aan te trekken.

Apple imago

Veel van de beste AI-onderzoekers spreken namelijk geregeld op conferenties, publiceren papers en dragen zelfs een steentje bij aan open source onderzoeken. Al deze dingen zijn voor Apples personeel vooralsnog niet mogelijk. Dit heeft serieuze consequenties voor de carriere van deze onderzoekers, waardoor ze bijvoorbeeld Facebook, Google en Microsoft boven Apple verkiezen.

Omdat Apple zo lang haar ramen en deuren gesloten hield, loopt het bedrijf nu serieus achter als het op kunstmatige intelligentie en slimme spraakassistenten aankomt. De afgelopen twaalf maanden werden er flinke stappen gezet met Siri, maar iedereen die regelmatig iets tegen hem zegt, weet dat Siri nog verre van slim is. Zeker als je naar Googles nieuwe Google Assistant kijkt, een assistent waarmee je al een stuk beter een gesprek kunt voeren. Apples gesloten structuur heeft ongetwijfeld een rol gespeeld in deze achterstand die het nu heeft op andere grote techbedrijven.

Apple imago

Het nadeel van verborgen verkoopcijfers

Hetzelfde geldt voor het verstoppen van de Apple Watch verkoopcijfers. Bij de onthulling van de kwartaalcijfers stopt Apple het aantal verkochte Watches in de categorie ‘overig’ waar ook de Apple TV en andere producten in zitten. Zo is er sinds de lancering van de smartwatch nog nooit een officieel verkoopcijfer naar buiten gekomen. Op de korte termijn kan dit een manier zijn om tegenvallende verkopen te verbloemen, maar gisteren dwong dit CEO Tim Cook om Reuters een geruststellend mailtje te sturen.

Het niet onthullen van de cijfers geeft onderzoeksbureaus de kans om zelf met cijfers op de proppen te komen, die vervolgens als een lopend vuurtje worden verspreid. Tim Cook kan wel zeggen dat de Apple Watch ‘het kerstgeschenk van het jaar’ gaat worden, door er een onderzoek naast te houden waarin de smartwatchverkoop met 71 procent keldert is dit ineens een stuk minder geloofwaardig. Het feit dat Apple zelfs nu niet onthult wat de echte cijfers dan wel zijn, doet bovendien vermoeden dat deze onderzoeken aardig dicht bij de waarheid zitten.

Dat Apple eindelijk haar hoge muren wat laat zakken is dus zeker een mooie eerste stap, maar als hier niet snel een sprint van wordt gemaakt zal het nog een flinke uitdaging zijn om de concurrentie bij te blijven benen.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.