6 tips om van je iPhone-verslaving af te komen
Rutger Otto

Krijg je vaak commentaar dat je weer op je telefoon zit te kijken in gezelschap en wil je minderen? Wij zetten een aantal tips op een rij die je helpen.

Weg met die iPhone-verslaving

Het is maar stressvol, al die notificaties de hele dag. Dan trilt de telefoon weer of licht het scherm op omdat er een nieuw berichtje binnenkomt. Wil je wat meer rust bij iPhone-gebruik? Lees dan de volgende tips eens door en probeer te minderen.

1. Gebruik de Niet storen-modus

iphone-verslaving niet storenWil je niet gestoord worden, zet dan gewoon ‘Niet storen’ aan. Dat kan heel simpel door het bedieningspaneel van de iPhone te openen (veeg van onder het scherm naar boven) en het maan-icoon aan te tikken. Met Niet storen worden gesprekken en meldingen stilgehouden als ze binnenkomen terwijl het apparaat is vergrendeld. Dat betekent dat je geen notificaties ziet, totdat je Niet storen uitschakelt.

Niet storen kun je handmatig in- en uitschakelen, maar het is ook mogelijk om tijdstippen toe te voegen. Na die tijd wordt Niet storen direct automatisch aangezet. Overigens kun je wel aangeven om oproepen van bijvoorbeeld favoriete contacten toe te staan. Daarnaast kun je aangeven dat een tweede oproep van eenzelfde persoon binnen drie minuten wél aankomt. Zo mis je geen dringende boodschappen.

2. Organiseer je notificaties

berichtgevingMinderen kan ook door simpelweg minder notificaties toe te staan. Daardoor word je minder snel afgeleid. Via ‘Instellingen > Berichtgeving’ op je iPhone zie je de berichtgeving van alle apps onder elkaar staan. Hier kun je per app aangeven of je wel of niet een notificatie wilt ontvangen en op welke manier. Zo kun je aangeven om alles uit te schakelen of alleen bepaalde soorten berichten, zoals badge-appsymbolen of meldingen op het toegangsscherm.

Kijk ook eens in de instellingen van apps zelf om specifieke meldingen te blokkeren. Op Facebook bepaal je zo bijvoorbeeld of je bijvoorbeeld meldingen wil als je in foto’s wordt getagd of als er iemand jarig is.

3. Neem je iPhone niet mee naar bed

Gebruik je jouw iPhone ook als wekker, dan is de kans groot dat als je wakker wordt ook direct even doorneemt wat je ’s nachts hebt gemist. Maar het felle scherm is ’s morgens niet altijd even fijn en wellicht word je rustiger wakker zonder meteen alle tijdlijnen van sociale media door te nemen. Ook ’s avonds kom je misschien beter in slaap als je de telefoon in een andere kamer bewaart.

iphone 6s indruk

4. Laat een app je helpen

Laat je motiveren door apps die je telefoongebruik willen terugdringen. De beste app daarvoor is Moments. In de gratis versie kun je bijhouden hoeveel minuten per dag je op je iPhone kijkt. Dat is misschien al zo confronterend dat je vanzelf mindert, maar helpt het niet, dan kun je voor 5 euro de volledige versie aanschaffen. Daarmee kun je harder te werk gaan, bijvoorbeeld door een dagelijks limiet in te stellen of te bepalen dat je bijvoorbeeld het komende uur niet op je telefoon mag kijken. De app sluit je dan een uurtje buiten, daarna mag je weer verder.

Er zijn andere apps die wat minder ingrijpend zijn. Forest kost een euro en laat je virtuele bomen planten als je een tijdje niet op je telefoon kijkt. Op die manier leg je een bos aan. Forest maakt dus min of meer een game van jouw iPhone-minderen.

forst app

5. Verwijder tijdverslindende apps

Je kunt ook overwegen om apps die veel van je aandacht vragen gewoon te verwijderen. Denk aan Facebook of Twitter. Door tijdverspillers te verwijderen, kun je ervoor zorgen dat je aandacht minder snel naar het scherm van je iPhone gaat. Probeer het eens, als het niet bevalt kun je de apps natuurlijk weer downloaden, maar wellicht bevalt het na een weekje wel. Het verwijderen van bijvoorbeeld Facebook heeft nog een bijkomend voordeel: een langere accuduur.

6. Koop een Apple Watch

Het lijkt misschien een probleem verplaatsen en een erg goedkope oplossing is het niet, maar een Apple Watch kan zorgen dat je iPhone vaker in je zak blijft zitten. Alle berichtjes komen namelijk op je pols binnen. Daar kun je ze direct verwerken. Is het niet belangrijk, dan zie je dat ook meteen. En door de Apple Watch te gebruiken, is het niet zo aantrekkelijk om – als je iPhone toch aanstaat – ook even naar andere apps te kijken.

Heb jij nog tips om te minderen? Laat het weten in de comments.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.