7 tips voor als je minder sociale media wil gebruiken

15 mei 2024, 15:00
4 min leestijd
7 tips voor als je minder sociale media wil gebruiken

Sociale media wordt ontworpen om je zo lang mogelijk vast te houden. Wil je daaruit ontsnappen? Volg dan onze tips voor minder sociale media.

Lees verder na de advertentie.

Minder sociale media gebruiken: zo doe je dat

Sociale media heeft ons een hoop moois gebracht. Je komt makkelijk in contact met mensen over de hele wereld, leert nieuwe dingen, blijft op de hoogte van het nieuws en kunt bakken met inspiratie vinden. 

Maar het is niet allemaal positief. Sociale media zetten genoeg trucs in om je zolang mogelijk in hun apps vast te houden. Via algoritmes worden constant leuke berichtjes of filmpjes voorgeschoteld. Het krijgen van reacties en likes werkt verslavend, waardoor je de apps maar blijft openen. Heb je moeite om je gebruik van sociale media te verminderen? Check dan deze tips!

1. Zet notificaties uit

Eén van de manieren waarop sociale media je telkens weer verleiden om hun apps te openen is via notificaties. Die laten je weten als er iemand live is, je een reactie krijgt of als je een nieuwe volger hebt. Als je minder tijd op sociale media wil besteden, is de eerste stap om die notificaties te verminderen. 

Daar heb je twee opties voor. Allereerst kun je in de instellingen van de apps zelf duiken, om verschillende soorten notificaties los van elkaar te beheersen. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je geen melding krijgt als je een nieuwe volger hebt, maar wel een melding als je favoriete persoon live gaat. 

Daarnaast kun je in de instellingen van iOS duiken en naar ‘Meldingen’ gaan om per app de notificaties helemaal uit te zetten, of ze onderdeel te maken van ‘Gepland overzicht’ waardoor de berichten twee keer per dag verzameld worden afgeleverd. Op die manier weet je zeker dat je niets mist, maar kom je niet de hele dag door in de verleiding.

Facebook

2. Stel een limiet in

Een volgende stap kan zijn om apps een limiet te geven. Daarvoor ga je in de instellingen naar ‘Schermtijd’ en kies je voor ‘Applimieten’. Tik daar op ‘Voeg limiet toe’ en kies bij ‘sociaal’ de app waar je een limiet voor wil instellen. Vervolgens kies je een een tijd, wat bepaalt hoe lang per dag je de app mag gebruiken.

Ga je over het limiet heen, dan krijg je een melding over het hele scherm en wordt het icoontje van de app grijs. Helaas kost het maar een paar tikken om het limiet te negeren, dus het nut van deze optie is beperkt.

3. Zet de apps verder weg

Als je vaak je iPhone pakt om iets te doen te hebben, dan kies je waarschijnlijk regelmatig de apps die op de eerste pagina van je thuisscherm staan. Apps die verder weg staan gebruik je minder vaak. Met die logica kun je apps die je minder vaak wil gebruiken ook beter verder weg zetten. Dat kan enkele pagina’s verderop op het thuisscherm zijn, of door de app in een mapje te plaatsen. Via de extra stappen die je moet zetten, is de kans groot dat de minder geneigd bent om de app te openen.

4. Leg je smartphone weg

Als je de app echt out of reach wil hebben, moet je gewoon jouw hele iPhone wegleggen. Omdat we altijd onze iPhone dichtbij hebben, pakken we het toestel er vaak bij als we even niets te doen hebben. Zelfs tijdens een film of serie is de kans groot dat je even op je iPhone kijkt je jouw aandacht er niet helemaal bij kan houden. Leg daarom je iPhone soms eens buiten handbereik. 

5. Zoek een alternatief

Wat is de reden waarom je op sociale media wil? Is het voor sociaal contact, om geïnspireerd te raken of wil je gewoon vermaakt worden? Zoek een alternatief om die dingen te bereiken. Ga met je vrienden chatten, lees vaker een boek of speel een game. Er zijn veel manier om jezelf te vermaken waar je waarschijnlijk meer aan hebt dan uren per dag scrollen op sociale media. 

Instagram

6. Ontvolg je grootste valkuilen

Je kunt sociale media minder verslavend maken, door accounts te ontvolgen waar je teveel mee bezig bent. Dat kan positief of negatief zijn. Merk je dat je bepaalde accounts blijft refreshen omdat je elke update wil meekrijgen? Dan kan het verstandig zijn om daar een pauze van te nemen door dat specifieke account te ontvolgen en wellicht eens per week een kijkje te nemen.

Maar het kunnen ook negatieve triggers zijn waardoor je blijft terugkeren. Denk aan in discussie blijven met mensen of Facebook die het naar jouw mening fout hebben, of je spiegelen aan het lichaamsbeeld van influencers op Instagram. 

7. Rigoureus: verwijder de app

Merk je dat bovenstaande middelen niet werken? Verwijder de app dan van je iPhone. Dat is rigoureus, maar je kunt jezelf altijd één moment per dag geven waarop je de app weer even downloadt, kijkt wat je hebt gemist en weer verwijdert. Of je bezoekt de sociale media via je webbrowser. Je zult dan vanzelf merken dat je helemaal niet zoveel hebt gemist en zo wordt het steeds makkelijker om de app minder te downloaden.

Instagram Account verwijderen doe je zo!

Meer iPhone-tips

Bron afbeelding: Unsplash
Heeft dit artikel je geholpen?
Reageer

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Het laatste nieuws, tips en meer Apple in je inbox

Menu