Je iPhone heeft heel veel handige features, maar sommigen komen zelden van pas. Zo schakel je de irritantste functie van de iPhone uit.
Lees verder na de advertentie.
Irritantste functie van de iPhone
Apple voegt regelmatig nieuwe features toe aan de iPhone. Dit zijn vaak verbeteringen die het gebruiken van je iPhone gemakkelijker maken, of het toestel slimmer maken. Bepaalde instellingen worden automatisch ingeschakeld op je iPhone, ook als je ze zelden of zelfs nooit gebruikt. Dat geldt ook voor de irritantste functie van de iPhone, want die is op ieder toestel standaard ingeschakeld.
De schermen van de iPhones zijn de afgelopen jaren geleidelijk steeds groter geworden. Apple introduceerde in iOS 8 daarom een functie om de bereikbaarheid van het scherm te verbeteren. De iPhone toont onderaan het display een doorzichtige streep, die je naar beneden kunt vegen. Het beeld schuift vervolgens naar beneden, zodat je gemakkelijker bij de bovenkant van het display komt. In de meeste gevallen wordt deze instelling nauwelijks gebruikt, waardoor je de irritante functie beter kunt uitschakelen.
Tekst gaat verder onder de video.
@iphonednl Wist je dat één van de IRRITANTSTE iPhone-functies standaard AAN staat?! Zo zet je ’m uit! #creatorsearchinsights #iphone #screen #reachability #hiddenfeatures #tutorial #accessibility #iphonetricks #iphonetips #tipsandtricks #techtips #fyp #turnoff ♬ Monkeys Spinning Monkeys – Kevin MacLeod & Kevin The Monkey
Bereikbaarheid uitschakelen
Bereikbaarheid kan een hele handige functie van de iPhone zijn, maar in praktijk vergeten veel gebruikers dat de instelling bestaat. Zeker nu grotere schermen de standaard zijn geworden bij iPhones, is de bereikbaarheid van de bovenkant van het display nog zelden een probleem voor gebruikers. Verschuift jouw beeldscherm regelmatig onbedoeld naar beneden? Zo schakel je de irritantste functie van je iPhone uit:
- Open ‘Instellingen’ op de iPhone;
- Ga naar ‘Toegankelijkheid’;
- Tik op ‘Aanraken’;
- Zet de schakelaar achter ‘Bereikbaarheid’ uit.
Heb je de schakelaar achter ‘Bereikbaarheid’ uitgezet? In dat geval verschuift het beeld van de iPhone niet meer naar beneden. Voor veel gebruikers is dit een irritante functie van de iPhone, omdat het beeld vaak op onbedoelde momenten naar beneden verschuift. Dit probleem is verholpen met het uitschakelen van ‘Bereikbaarheid’. Heb je juist moeite met het aanraken van de bovenkant van het scherm? Laat de feature dan wél ingeschakeld.

Meer iPhone-tips
Bereikbaarheid is één van de functies die je doorgaans beter kunt uitschakelen op de iPhone, omdat je deze nauwelijks gebruikt. Vond je deze tip handig en wil je meer weten over je iPhone? Of ben je op zoek naar meer handige functies voor andere Apple-apparaten? Bekijk dan hier al onze tips, zodat je meer uit jouw iPhone, iPad én Apple Watch haalt:
- Dit moet je weten vóór je een smart-tv gaat halen (om fouten te voorkomen) (17 jun)
- Gratis ChatGPT: met deze 3 trucs worden je antwoorden véél beter (16 jun)
- Ben je klant van Ziggo? Trap dan niet in deze gevaarlijke nepmail (15 jun)
- 3 Waze-functies die je echt moet inschakelen – voordat je vertrekt (14 jun)
- WK 2026 tijden: zo laat speelt het Nederlands elftal (en zo kijk je gratis) (14 jun)
- iPhone-tips: gebruik jij deze slimme Safari-functies al op je iPhone? (12 jun)
- Je smart-tv gaat véél korter mee door deze fouten – en zo voorkom je ze (10 jun)
- Deze nieuwe WhatsApp-functie moet je direct uitschakelen (om dit nadeel) (8 jun)
- iPhone opslag vol? Je iPhone opschonen is zo gebeurd met deze 5 tips! (6 jun)
- iPhone-tips: haal meer uit die handige batterijstand waar je nooit aan denkt (5 jun)