iPhone verzekering: tips en alles wat je moet weten
Roel van Hout

De iPhone is een prachtige smartphone, maar staat niet bekend om zijn stootvastheid. Voor onhandige gebruikers is een iPhone verzekering daarom een te overwegen optie. In dit artikel laten we je zien welke opties je hebt en waar je rekening mee moet houden.

Het zal je maar overkomen: net een gloednieuwe iPhone gekocht, en dan laat je hem per ongeluk uit je handen glippen. Dankzij een iPhone verzekering hoef je in deze gevallen niet zelf voor de kosten op te draaien, al is het daarbij van belang om goed de voorwaarden te checken. Hieronder leggen we uit waar je standaard tegen verzekerd bent, en in welke gevallen het interessant is om deze uit te breiden – en waar je dat dan het beste kan doen.

1. Wettelijke garantie

Je hebt volgens Apple 1 jaar recht op iPhone garantie, maar dat is in strijd met de Europese regelgeving: je hebt namelijk recht op een garantie van 2 jaar. Apple meldt dit zelf niet, maar als je er melding van maakt wanneer je contact met Apple opneemt, krijg je de garantie wel toegekend.

Zoek echter wel goed uit wat wel of niet onder de garantie valt! In het algemeen geldt dat fabrieksfouten of andere gebreken die aantoonbaar niet door gebruik tot stand zijn gekomen, automatisch worden vergoed. Val- of waterschade vallen niet binnen de standaardgarantie: daar kun je je voor verzekeren. Wat er precies onder de garantie valt, lees je op deze pagina van Apple.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat Apple moet kunnen vaststellen of het defect aan je iPhone buiten jouw schuld om is ontstaan. Als er een barst in je iPhone zit, draai je zelf voor de kosten op. Blijkt dat je niet met je iPhone kunt bellen omdat er intern iets verkeerd zit, dan lost Apple het voor je op.

iPhone verzekering

2. Verleng je garantie met AppleCare+

Je kunt bij Apple je garantie uitbreiden door AppleCare+ aan te schaffen. Zo’n garantiepakket biedt gratis telefonische ondersteuning en twee jaar lang dekking tegen hardwarereparaties. Ook kun je twee keer je iPhone laten vallen: Apple repareert hem dan voor 69 euro (de hoogte van het eigen risico). AppleCare+ kost je 99 euro.

4. Voorbeelden van verzekeringen

Hieronder enkele voorbeelden van iPhone verzekeringen:

  • The PhoneHouse: GeekSquad Protect, meteen afsluiten bij aankoop. Verzekerd tegen diefstal, verlies en schade, telefonische ondersteuning en iedere dag opzegbaar. Kosten: navragen bij aanschaf abonnement.
  • Apple Resellers: Actua, tot vijftien dagen na aankoop. Verzekerd tegen vallen en stoten, waterschade, diefstal, verklaarbaar verlies en misbruik van de aansluiting na diefstal. Kosten: 11,45 per maand.
  • GSM-Verzekering.nl: Platinum, altijd af te sluiten. Verzekerd tegen vallen en stoten, diefstal, waterschade, wereldwijde dekking. Kosten: 11,45 per maand.

Vergelijk vooral de verschillende voorwaarden en maandelijkse kosten en bekijk wat voor jou het meest passend is!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.