Checklist: zo kies je de provider die aan jouw eisen voldoet
Redactie

In Nederland zijn er diverse providers die mobiele abonnementen voor de iPhone aanbieden. Dat maakt het best lastig om uit te vinden bij welke partij je het beste terecht kunt.

Provider kiezen: hierop moet je letten

Het kan een hele klus zijn om een nieuwe mobiele provider te kiezen. In ons land zijn er immers zoveel verschillende partijen, die ook nog eens eigen prijzen en voorwaarden hanteren. In principe heeft elke provider landelijke dekking voor bellen, sms’en en 3G-internet. Snellere vormen van mobiel internet als 4G en 4G+ worden echter nog niet door alle providers en op elke plek in ons land aangeboden. Daardoor kan het zomaar dat je een duur abonnement afsluit en niet van alle mogelijkheden gebruik kunt maken; een ongewenste situatie.

Wil je een nieuwe provider kiezen of oriënteer je je op een ander abonnement bij een andere provider, houd dan de tips hieronder in gedachten. Heb je je keuze gemaakt, dan kun je actuele iPhone aanbiedingen bekijken met onze prijsvergelijker. Die laat je gemakkelijk het aanbod filteren op basis van provider, type iPhone en de eisen die je stelt aan het abonnement en het toestel.

1. Hoe is de ontvangst in jouw regio?

Het is belangrijk om uit te zoeken of het signaal van de provider van je voorkeur in jouw regio sterk genoeg is. In de Randstad en andere grote steden zijn er meestal geen noemenswaardige problemen, vanwege het grote aantal zendmasten dat dicht bij elkaar staat. Verder naar het oosten, zuiden en noorden van het land zijn er dorpen waar de dekking en ontvangst misschien minder zijn. Vooral in de grenstreken kan het een probleem zijn en loop je het risico dat je toestel automatisch overschakelt op een buitenlands netwerk.

provider kiezen kpn

KPN heeft een handige dekkingskaart die aangeeft op welke plekken je probleemloos kunt bellen, sms’en en internetten (via 2G, 3G, 4G en 4G+). Ook T-Mobile heeft zo’n dekkingskaart die laat zien hoe het zit met de ontvangst in Nederland. De dekkingskaarten voor Vodafone en Tele2 vind je respectievelijk hier en hier. Overweeg je een virtuele provider, ga dan na van wiens netwerk (KPN, T-Mobile, Vodafone of Tele2) die gebruikmaakt.

2. Is 4G(+) beschikbaar in jouw omgeving?

Sluit je een abonnement met 4G-internet af, dan is het slim om van tevoren te checken of de desbetreffende provider wel goede 4G-ontvangst in jouw regio heeft. Daarvoor kun je de eerder genoemde dekkingskaarten gebruiken of een tool als 4Gdekking.nl. Die laat je gemakkelijk de onderlinge verschillen tussen providers vergelijken.

Houd er ook rekening mee dat 4G-snelheden per provider en per abonnement verschillen. KPN en Vodafone bieden bijvoorbeeld snelheden van 225 Mbit/s, terwijl een prijsvechter als Ben niet boven de 25 Mbit/s uitkomt. De maximale download- én uploadsnelheden kunnen sterk afwijken, en dat merk je in de praktijk. Interessant detail: Ben maakt als virtuele provider gebruik van het mobiele netwerk van T-Mobile, dat zelf veel sneller 4G-internet tot 120 Mbit/s aanbiedt.

Virtuele providers bieden vaak lagere downloadsnelheden

De website ProviderLijst heeft een handig overzicht van alle mobiele providers in Nederland, van welk netwerk ze gebruikmaken en hoe het zit met snelheden en voorwaarden. Wist je bijvoorbeeld dat Lycamobile gebruikmaakt van het netwerk van Vodafone en 4G-internet met maximaal 40 Mbit/s aanbiedt? De provider onderscheidt zich vooral met goedkope internationale tarieven voor telefonie.

3. Ga je vaak naar het buitenland?

Ga na welke regeling de provider heeft wanneer je naar het buitenland gaat. Bij sommige aanbieders kun je gemakkelijk een bundel voor het buitenland bij je abonnement inschakelen, terwijl andere aanbieders die dienst niet verlenen. Maak je in het buitenland gebruik van internet, dan kunnen de kosten nu nog hoog oplopen. Vanaf 15 juni 2017 is er geen sprake meer van deze zogenoemde roamingkosten. Vanaf dat moment kunnen Europeanen onbeperkt en zonder extra kosten mobiel bellen en internetten in andere EU-landen.

Eerder was er sprake van een 90-dagen limiet om misbruik tegen te gaan. Anders zouden consumenten een budgetbundel in het buitenland kunnen kopen om daar in Nederland gebruik van te maken. Die limiet is van de baan, al mogen providers wel kosten rekenen als ze op basis van gebruiksgegevens kunnen aantonen dat mensen misbruik maken van het vrije roamen.

roaming

Providers spelen in op de afschaffing van roamingkosten door hun voorwaarden aan te passen. T-Mobile laat bijvoorbeeld klanten een groot deel van hun normale bundel (tot 2GB afhankelijk van het abonnement) in het het buitenland opstoken. De nieuwe abonnementen van KPN geven klanten de mogelijkheid om al hun data, minuten en sms’jes zonder bijkomende kosten in de rest van de EU te gebruiken. Ze kunnen maximaal 60 dagen per jaar binnen hun bundel roamen. Vodafone biedt straks iets soortgelijks, maar wel met eigen voorwaarden. Tele2 biedt momenteel 100MB roaming gratis.

4. Hoe hoog zijn de aansluitkosten?

De hoogte van de aansluitkosten kunnen per provider verschillen. Soms moet je 30 euro bij je abonnement betalen, soms zijn de aansluitkosten gratis. De kosten zijn weliswaar eenmalig, maar houd er rekening mee wanneer je een provider kiest.

Kijken we naar de ‘grote vier’ dan valt op dat KPN bij elk abonnement 30 euro aansluitkosten en 4,23 euro thuiskopieheffing rekent. Dat laatste bedrag is wettelijk verplicht en compenseert auteurs en artiesten voor kopieën van auteursrechtelijk beschermd materiaal voor privégebruik. Je betaalt de thuiskopieheffing niet alleen voor cd’s en dvd’s, maar ook als je een smartphone koopt.

Bij Vodafone bedragen de eenmalige kosten 25 euro (aansluitkosten) en 4,24 euro thuiskopieheffing. Tele2 rekent 30 euro aansluitkosten en 7 euro verzendkosten. Bij T-Mobile hoef je als consument doorgaans geen aansluitkosten te betalen.

5. Hoe zit het met opzeggen?

Bij sommige providers kun je terecht voor een maandelijks opzegbare sim only

Sluit je een 1- of 2-jarig abonnement af, dan zul je deze periode moeten afwachten alvorens je het abonnement kunt opzeggen. Na de contractperiode kun je bij de meeste providers maandelijks opzeggen. Vergeet je om op te zeggen voor het einde van de contractperiode, dan mag je contract overigens niet zomaar stilzwijgend worden verlengd voor dezelfde periode. Let wel op: een stilzwijgende omzetting van het abonnement in eentje zonder vaste einddatum is wel toegestaan.

Wil je een abonnement voor een korte tijd, dan kan het een idee zijn om voor een sim only te gaan. Veel providers bieden namelijk maandelijks opzegbare sim only-abonnementen aan. Wel betaal je vaak 1 of 2 euro meer voor zo’n abonnement, maar daar krijg je meer flexibiliteit voor in de plaats.

→ Bekijk en vergelijk meteen de goedkoopste iPhone abonnementen en providers.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.