iPad geblokkeerd? Deze stappen kun je ondernemen
Wouter Nijsen

Wanneer je de toegangscode van je iPad verkeerd intoetst, krijg je een melding dat de tablet tijdelijk vergrendeld wordt. Maar doe je dit te vaak, dan heb je een groter probleem.

iPad geblokkeerd: zo los je het op

Heb je namelijk zes keer de verkeerde toegangscode op je iPad ingetoetst, dan wordt het apparaat geblokkeerd. Hierdoor kun je niet meer bij je gegevens en moet je de iPad eerst wissen om vervolgens weer aan de slag te gaan. Helaas zit er niets anders op dan je iPad te wissen: heb je eenmaal te vaak een verkeerde toegangscode gebruikt, dan kun je simpelweg niet meer in je iPad.

Gelukkig betekent dit niet per definitie dat je al je gegevens kwijt bent. Heb je onlangs een reservekopie gemaakt, dan kun je je data na het herstelproces gewoon weer herstellen. Wel moet je het apparaat dus eerst wissen, wat op drie manieren kan: via iTunes, iCloud of de herstelmodus.

1. Apparaat wissen met iTunes

Gebruik deze manier wanneer je je apparaat regelmatig met iTunes hebt gesynchroniseerd. Sluit je iPad aan met de usb-kabel op je computer om de toegangscode te verwijderen, en volg de stappen hieronder.

  1. Open iTunes en wacht tot je iPad met het programma is gesynchroniseerd;
  2. Maak vervolgens een reservekopie en wacht tot dit proces is voltooid;
  3. Klik vervolgens op ‘Herstel’ om het herstelproces te starten;
  4. Wacht dit vervolgens even af en kies je reservekopie wanneer naar wordt gevraagd. Heb je dit gedaan, dan is de toegangscode verwijderd en kun je je iPad weer gebruiken.

ipad geblokkeerd

2. Apparaat wissen met iCloud

ipad geblokkeerd

Gebruik je de ‘Zoek mijn iPhone’-functie, dan kun je het apparaat ook met iCloud herstellen. Dit doe je door eerst naar deze pagina te gaan en hier in te loggen met je Apple ID. Zorg wel dat je iPad is verbonden met een wifi-netwerk.

  1. Heb je op de iCloud-pagina ingelogd met je Apple ID, klik dan bovenin op ‘Alle apparaten’;
  2. Vervolgens kies je de iPad die je wilt wissen, waarna je je keuze nog moet bevestigen door voor ‘Wis’ te kiezen;
  3. Hierna begint het proces, waarbij je kunt kiezen om het apparaat als nieuw in te stellen, of een reservekopie te gebruiken.

3. Gebruik de herstelmodus

Heb je je iPad niet gesynchroniseerd en heb je nooit Zoek mijn iPhone ingesteld, dan kun je alleen de herstelmodus gebruiken om het apparaat te wissen. Hierbij worden alle gegevens en de toegangscode gewist, en is het dus niet mogelijk om een reservekopie te kiezen. Volg de onderstaande stappen.

  1. Sluit de iPad via de usb-kabel aan op je computer en start iTunes;
  2. Heb je je iPad aangesloten, dan moet je de tablet geforceerd herstarten. Dit doe je door aan/uit- en homeknop tegelijk in te drukken totdat je het Apple-logo ziet;
  3. Vervolgens zie je de herstelmodus op het scherm van je iPad en pc. Doorloop hierna de aangegeven stappen om het proces te voltooien.

→ Meer lezen? Check dan ons overzicht met meer iPhone- en iPad-tips!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.