In 5 stappen een back-up maken met Google Back-up en synchronisatie
Wouter Nijsen

De Back-up en synchronisatie-app van Google is te downloaden voor je Mac. We laten zien hoe je gemakkelijk een kopie maakt van je belangrijkste bestanden.

Zo werkt Google back-up en synchronisatie

De release van Googles Back-up en synchronisatie-app werd onlangs uitgesteld, maar nu kun je met de handige applicatie aan de slag. De app is beschikbaar voor je Mac(Book) en maakt een back-up van je belangrijkste data. Denk aan afbeeldingen, documenten en bestanden die je op je bureaublad hebt staan.

Je documenten en foto’s worden opgeslagen in Google Drive en Google Foto’s, zodat ze veilig in de cloud staan en je ze niet kwijt raakt. Handig voor als er iets met je MacBook gebeurt, of je computer wilt verkopen en daarom leeg maakt. In de stappen hieronder leggen we uit hoe de applicatie precies werkt.

  1. Wil je je data in Google Drive of Foto’s downloaden, zorg dan eerst dat je de app installeert. Dit kan via deze link (of deze voor Google Foto’s);
  2. Installeer de applicatie, waarna bovenin in de menubalk een nieuw icoontje verschijnt. Tik hierop en open de opties (knopjes met de drie puntjes);
  3. Kies voor ‘Voorkeuren’;
  4. Vervolgens kun je aangeven welke data (afbeeldingen, bureaublad of documenten) je wilt back-uppen. Naast elke map zie je hoeveel MB’s of GB’s aan data je in Googles cloud opslaat;
  5. Klik onderin op ‘OK’ om je keuzes te bevestigen, waarna Back-up en synchronisatie automatisch aan de slag gaat om je data te back-uppen.

google back-up en synchronisatie

Sd-kaartjes of usb-apparaten synchroniseren

Het is ook mogelijk om een sd-kaart of usb-apparaat te synchroniseren met Googles app. Dit komt van pas als je vaak een camera op je computer aansluit om foto’s over te zetten. Doorloop de volgende stappen:

  1. Klik op het Back-up en synchronisatie-knopje in de menubalk van je Mac;
  2. Tik op het knopje met de drie puntjes en vervolgens op ‘Voorkeuren’;
  3. Klik in het menu onderaan op ‘USB-apparaten en SD-kaarten’;
  4. Kies vervolgens je camera (of telefoon) om een back-up van de bestanden te maken.

Meer over Back-up en synchronisatie

Goed om te weten is dat je geen Mac nodig hebt om de app te gebruiken, want hij is er ook voor Windows-pc’s. Via het knopje in de menubalk kun je ook checken hoeveel vrije opslagruimte je nog in Google Drive hebt. Standaard krijg je bij Drive 15GB aan opslagruimte, al kun je via deze pagina extra opslag kopen.

Google Back-up en synchronisatie is dus een makkelijke manier om snel back-ups van je documenten en foto’s te maken. Overigens heeft Apple ook een eigen back-up-tool in de vorm van Time Machine. Hiermee maak je simpel een back-up van je volledige Mac(Book).

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.