Gids: zo gebruik je de Activiteit-app van Apple
Erwin Vogelaar

Wil je bijhouden hoeveel je beweegt op een dag? Dan staat de Activiteit-app van Apple voor je klaar. We leggen uit wat er allemaal mogelijk is.

Gids: Activiteit-app van Apple

De Activiteit-app van Apple staat standaard op je iPhone en Apple Watch. Deze twee apparaten werken via deze app samen om al jouw bewegingen te registreren. Na het openen van de app op je Apple Watch vul je eerst informatie over jezelf in. Vervolgens houdt je Watch automatisch bij hoe het gaat met je drie dagelijkse doelen: bewegen, trainen en staan. Heb je een doel bereikt? Dan krijg je daar een melding van.

Door omhoog te swipen in de Activiteit-app op je smartwatch krijg je meer informatie te zien, zoals hoeveel calorieën van je beweegdoel je hebt gehaald, hoeveel minuten je hebt getraind en hoeveel uren van de dag je voldoende hebt gestaan. Swipe nogmaals omhoog om onder andere een grafiek te zien. Al deze informatie vind je ook terug in de iPhone-app.

Dit betekenen de drie ringen

Hoofdonderdeel van de Activiteit-app zijn de drie ringen: rood, groen en blauw. De rode ring staat voor ‘Bewegen’. Deze ring wordt gemeten in calorieën, waarbij je door te bewegen meer calorieën verbrandt en dus de ring vult. Is het bewegingsdoel wat te hoog voor je? Dan pas je dit aan door op je Apple Watch stevig op het scherm te drukken. De doelen voor zowel trainen als staan zijn helaas niet aan te passen.

activiteit work-out

De groene ring staat voor ‘Trainen’. Deze ring vult zich als je intense activiteit doet terwijl je het slimme horloge draagt. Apple vraagt dat je elke dag minstens dertig minuten traint. Dat wordt voornamelijk bijgehouden door je hartslag in de gaten te houden.

Lees ook: Hoe Apple ons met een simpel spelelement massaal in beweging brengt

De blauwe ring staat voor ‘Staan’. Met deze ring worden de uren geteld waarin je minstens een hele minuut hebt gestaan en hebt bewogen. De ring vult zich als je twaalf verschillende uren op een dag een minuut hebt gestaan en bewogen. Rolstoelgebruikers kunnen aangeven dat deze cirkel voor ‘Rollen’ moet staan.

Zo stel je de notificaties in

De Activiteit-app herinnert je op verschillende manieren om te bewegen. Zo kun je elk uur een berichtje op je Apple Watch krijgen met een herinnering om te gaan staan. Ook heeft de app een modus voor dagelijkse begeleiding. Schakel je deze in, dan motiveert de app je gezien je eerdere prestaties.

Gek genoeg pas je deze notificaties niet aan in de Activiteit-app op je iPhone of Apple Watch, maar via de Watch-app op je iPhone. Daar tik je op ‘Mijn Watch’ en vervolgens op ‘Activiteit’. Hier geef je aan welke berichten je wil ontvangen.

Zo start je een work-out

Naast je hartslag, stappen en staanmomenten houdt de Apple Watch via Activiteit ook je work-outs bij. Hiervoor open je de work-out-app op je smartwatch. Daar zoek je de work-out op die je wil doen en tik je er op. Door op de drie puntjes in de rechterbovenhoek te tikken geef je het doel rond die work-out aan.

Vervolgens telt de app drie seconden af en start je met de work-out. Wil je direct beginnen? Dan tik je op het scherm om het tellen over te slaan. Natuurlijk kun je ook muziek luisteren tijdens het trainen. Hiervoor hoef je tijdens de work-out enkel naar links te swipen op je Apple Watch. Swipe naar rechts en druk op het rode kruis om de work-out te beëindigen.

Zo bekijk je jouw geschiedenis en prestaties

De geschiedenis van je work-outs vind je terug in de Activiteit-app op je iPhone in de tab ‘Work-outs’. Onder de tab ‘Geschiedenis’ vind je nog veel meer informatie over je bewegingen in het verleden. Hier zie je per dag of in een maandoverzicht hoe vol jij je de Activiteit-ringen hebt gekregen. Ook is daar terug te vinden hoeveel calorieën je op een dag hebt verbrand, hoeveel je hebt getraind en hoe vaak je hebt gestaan. Tevens is te zien hoeveel stappen je hebt gezet en hoeveel kilometers je daarmee hebt afgelegd.

activiteit

Ook staat er hoeveel prestaties je die dag hebt verdiend. Deze prestaties zijn een soort medailles, bijvoorbeeld voor een nieuw persoonlijke record. Al je gehaalde prestaties zijn ook terug te vinden in de Prestaties-tab. Tik je op één van deze prestaties in het Geschiedenis-overzicht, dan draai je met de vinger de medaille om zodat je ziet wanneer je deze hebt verdiend.

Zo stuur je jouw activiteiten naar vrienden

Sporten werkt het beste als je de strijd aangaat met je vrienden. Het is daarom mogelijk om via de Activiteiten-app vrienden toe te voegen en updates te krijgen over elkaars voortgang. Om vrienden toe te voegen ga je naar de Delen-tab in de iPhone-app. Tik daar rechtsboven op het plusje en voeg iemand toe die ook een Apple Watch draagt.

Vervolgens stuur je automatisch berichtjes naar elkaar als iemand bijvoorbeeld alle activiteitsringen vol heeft of een mijlpijl heeft bereikt. Je kunt ook tussendoor bekijken hoe het gaat met je vrienden, door naar links te swipen in de Activiteit-app op de Apple Watch of door in de Delen-tab in de iPhone-app te kijken.

Via de iPhone-app is het gelukkig ook weer mogelijk om alle meldingen uit te zetten. Dat doe je door in de Delen-tab naast het plusje op het hoofdje te tikken en vervolgens voor de persoon te kiezen en op ‘Meldingen uit’ te tikken. Ook kun je hier voor ‘Verberg mijn activiteit’ kiezen als je zelf niet meer wil delen.

Lees onze andere artikelen in het maandthema

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.