Mark Zuckerberg legt uit hoe Facebook nepnieuws aanpakt
Rutger Otto

De Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben een discussie over nepnieuws op social media aangewakkerd. Facebooks ceo Mark Zuckerberg legt uit welke rol zijn bedrijf speelt.

Facebook nepnieuws

Na de verkiezingen kreeg onder meer Facebook veel kritiek over zich heen, omdat nepnieuwsberichten op de site de uitkomst van de presidentsverkiezingen beïnvloed zouden hebben. Het is voor veel gebruikers zo onduidelijk hoe Facebook hierin staat, dat Mark Zuckerberg het uitlegt in een uitgebreide post op zijn eigen profielpagina.

“Het komt erop neer dat we onjuiste informatie serieus nemen”, schrijft hij. “We willen juist mensen verbinden met de verhalen die zij het belangrijkst vinden en we weten dat mensen accurate informatie willen.” Volgens Zuckerberg is er op dat gebied de laatste tijd al veel verbeterd. “Maar er is meer werk te doen.”

Lastige kwestie

Facebook leunt op zijn gebruikers om te kunnen aangeven of iets echt of nep is. Op het platform kan elke gebruiker een neplink als zodanig aangeven. Deze signalen worden dan door Facebook bekeken, waarna bepaald wordt of het inderdaad misinformatie betreft. “Net als clickbait, spam en scams straffen we dit soort content in het nieuwsoverzicht zodat het minder kans heeft om te verspreiden.”

Toch zijn dit soort problemen complex, zegt Zuckerberg. “Zowel op technisch als filosofisch gebied. We willen mensen een stem geven en willen hen niet afraden hun mening te delen, omdat dat als misinformatie opgepikt kan worden.” Facebook moet zelf niet de scheidsrechter van waarheden zijn, schrijft de ceo. “We vertrouwen op onze community en derden om daarbij te helpen.”

Waarschuwing bij nepnieuws

In de post zet Zuckerberg in een paar punten uiteen wat Facebook tegen nepnieuws wil doen. Eén van de maatregelen is om mensen mogelijk te waarschuwen als ze op een link klikken die nepnieuws bevat. Daarnaast moet rapporteren gemakkelijker worden en moet de kwaliteit van gerelateerde artikelen omhoog.

Sinds de presidentsverkiezingen van 8 november is er discussie over de rol van Facebook bij het verspreiden van nepnieuws. Zo was er bijvoorbeeld het bericht dat Trump voor lag op Hillary Clinton met de popular vote, terwijl dat niet het geval was. Uit onderzoek blijkt dat berichten die niet klopten vaker werden gedeeld dan informatie die betrouwbaar was.

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.