CEO van Facebook Mark Zuckerberg slaat terug naar Tim Cook. Hij noemt zijn privacybeleid ‘belachelijk’ en vindt de prijzen van Apples producten veel te hoog.
Lees verder na de advertentie.
Mark Zuckerberg Apple
Zuckerberg slaat terug, want Cook maakte in september een opmerking waarin hij zei: “Als een online dienst gratis is, ben jij niet de klant. Dan ben jij het product.” Waarschijnlijk was die boodschap eerder bedoeld voor aartsrivaal Google, maar Facebook heeft zich dat toch behoorlijk aangetrokken. Tegen Time Magazine zei Zuckerberg het volgende:
“Wat me irriteert is dat veel mensen denken dat we onze gebruikers uitmelken met ons advertentiemodel. Denk je nou echt dat je wel op één lijn zit met Apple omdat je bij hen betaalt voor producten en diensten? Als dat zo zou zijn, waarom maakt Apple hun producten dan niet veel goedkoper?”
Privacy en advertenties
De oorspronkelijke uitspraak van Tim Cook kwam na het ‘iCloud lek’, waarbij tientallen (naakt)foto’s van beroemdheden op straat kwamen te liggen. Cook probeerde duidelijk te maken dat Apple privacy erg serieus neemt, op een andere manier dan de concurrentie, waarvan er velen leunen op gebruikersdata als een bron van inkomsten. Zuckerberg zegt daarop in het interview met Time dat het een noodzakelijk kwaad is om online te adverteren. “Onze missie is om elk persoon op aarde met elkaar in verbinding te brengen. Dat kun je niet doen met een dienst waarvoor je moet betalen.”
Apple en Facebook hebben het nooit echt aan de stok gehad, al zijn er wat spanningen geweest. Zo heeft Steve Jobs (een inspiratie voor Zuckerberg) ooit gezegd dat de oprichter van Facebook een ‘f***ing a**hole’ was.
Lees meer over Facebook
(Via)