iOS 9 blokkeert mobiel internet Ziggo en hollandsnieuwe, zo los je het op
Anne Kregting

Verschillende klanten van Ziggo kampen met internetproblemen nadat ze hun iPhone hebben geüpdatet naar iOS 9. Er wordt nog gezocht naar de oorzaak van het probleem, maar inmiddels zijn slimme klanten zelf met een oplossing gekomen.

Oorzaak Ziggo iOS 9-storing

Ziggo melde donderdagavond op Twitter dat de update naar iOS 9 ervoor kan zorgen dat de private apn wordt overschreven. Dit zorgt ervoor dat het mobiele internet via 3G op de iPhone of iPad wordt geblokkeerd. De provider heeft klanten via een sms-bericht laten weten dat het probleem kan optreden na de iOS 9 update, maar heeft nog geen oplossing anders dan de upgrade ongedaan te maken.

ziggo ios 9 storing

Ook Apple heeft aan laten weten bezig te zijn met een onderzoek naar het probleem. Slimme Ziggo-klanten kwamen daarop zelf al met een manier om het internet weer werkend te krijgen. Hiervoor is het niet nodig om de iOS-update ongedaan te maken.

De oplossing

Dit gaat als volgt:

  • Ga naar Instellingen;
  • Ga naar het menu ‘Mobiel netwerk’;
  • Kies voor ‘Mobiel datanetwerk’.

Nu zijn er twee opties die zouden moeten werken:

  • Stel je apn opnieuw in op die van Ziggo voor mobiel: ziggo.dataxs.mobi
  • Of op die van Ziggo mobiel van UPC of een bundel na de samenvoeging: internet.ziggo.nl

Als dit niet werkt moet je een stap extra doen:

  • Maak de apn leeg;
  • Kies ‘Stel opnieuw in’;
  • Kies één van beide opties voor de apn hierboven.

ziggo ios 9 storing

Storing treedt ook op bij hollandsnieuwe

Update: Ook klanten van hollandsnieuwe ondervinden problemen met mobiel internet door de iOS 9 update. De oplossing die de provider zelf aanbiedt is de volgende:

  • Ga naar de toestelhulp op de webpagina van de provider;
  • Kies jouw toestel en volg de handmatige instellingen om internet in te stellen.

Helpt dit niet? Een reactie op Tweakers lijkt met de oplossing te komen. Dit gaat als volgt:

  • Ga naar Instellingen en open ‘Mobiel netwerk’;
  • Klik op ‘Mobiele data’ en vul bij apn: data.dataxs.mobi in;
  • Vul bij gebruikersnaam en wachtwoord iets in;
  • Ga terug naar instellingen (dus naar het beginscherm);
  • Ga weer terug naar ‘Mobiel netwerk’ en vervolgens naar ‘Mobiele data’;
  • Wis de door jou ingevulde gebruikersnaam en wachtwoord;
  • Hierna moet mobiel internet het weer doen!.

Geen probleem bij Vodafone

Het probleem treedt overigens alleen op bij mobiel internet via de 3G-verbinding. Wifi van Ziggo werkt wel gewoon op je iPhone of iPad.

Hoewel Ziggo en hollandsnieuwe opereren op het Vodafone-netwerk, ondervinden klanten van Vodafone geen problemen na het uitvoeren van de update zo laat de provider weten aan Tweakers. Vodafone heeft klanten die toch mogelijk met het probleem te maken krijgen geïnformeerd met een sms-bericht.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.