De nieuwe advertenties duren zes seconden en kunnen niet worden doorgespoeld, zoals tot nu toe bij langere reclames na vijf seconden wel kon.
Lees verder na de advertentie.
Nieuwe YouTube-reclame
Kijk vaak naar video’s op YouTube, dan komt het regelmatig voor dat je reclames te zien krijgt, voordat het filmpje waar het om draait begint. Rechtsonder in beeld wordt dan afgeteld van vijf tot nul, daarna kun je de advertentie skippen.
Google (eigenaar van YouTube) heeft nu een nieuw soort advertentie gepresenteerd. Deze ‘Bumper’-ads worden eveneens voor filmpjes op YouTube getoond, maar duren zes seconden. Daarna zijn ze afgelopen, je hoeft ze dus niet zelf weg te tikken. Ze zijn dus een seconde langer, maar verdwijnen daarna vanzelf.
Snackformaat beter op mobiel
Volgens Google zijn deze Bumper-reclames ideaal om regelmatig veel mensen te bereiken, zo schrijft Google op zijn AdWords-weblog. “Vooral op mobiel, waar video’s in ‘snackformaat’ het goed doen.” Op de smartphone haken kijkers sneller af als de video langer duurt.
De afgelopen tijd zijn de nieuwe advertenties al getest, bijvoorbeeld door Atlantic Records. De platenmaatschappij maakte gebruik van Bummer bij de lancering van het tweede album van de Britse band Rudimental. De Bumpers zien eruit zoals hieronder. De Duitse automaker Audi pakte een langere video en knipte hem in verschillende delen van zes seconden.
Anders adverteren
Googles productmanager van video-advertenties, Zack Lupei, schrijft dat hij Bumper-reclames als ‘video haiku’s’ ziet. “We wachten enthousiast af wat de community ermee gaat doen. De Bumpers zijn vanaf mei te gebruiken.”
Google blijft dus naar manieren zoeken om advertenties te tonen aan gebruikers. Daarbij is het van belang dat het kijkers niet in de weg zit, maar dat het voor adverteerders de moeite blijft om reclame te maken op YouTube.