Bevestigd: WhatsApp krijgt vanaf volgend jaar reclame
Lars Paymans

Vanaf 2019 ga je voor het eerst WhatsApp-reclame in de app zien. Het begint nog subtiel, maar hiermee zet moederbedrijf Facebook een belangrijke stap.

Update 1 november: WhatsApp-topman Chris Daniels bevestigt vandaag dat reclames in WhatsApp Status het ‘primaire verdienmodel’ van de berichten-app wordt. Voor bedrijven moet het een kans zijn om mensen te bereiken met deze advertenties.

Wanneer de eerste reclame in WhatsApp Status verschijnt is nog niet duidelijk, maar dat ze er komen is nu een zekerheid.

Origineel bericht:

Eerste WhatsApp-reclame verschijnt in 2019

In een interview met Forbes legt WhatsApp-oprichter Brian Acton uit hoe deze WhatsApp-reclame gaat werken. Inmiddels is Acton vertrokken bij het bedrijf, wat onder meer te maken heeft met meningsverschillen met ceo Mark Zuckerberg, over het wel of niet vertonen van advertenties in de chat-app.

Nu Acton weg is, geeft moederbedrijf Facebook groen licht voor de eerste advertenties in de populaire berichten-app. Dat begint nog relatief subtiel. Voorlopig zijn er alleen videoreclames te zien in de WhatsApp Status-functie. Dit Instagram Stories-achtige onderdeel staat los van de rest van je gesprekken. Vooralsnog staan er dus geen reclames tussen of in je chatgesprekken.

WhatsApp reclame

Het kan natuurlijk wel dat deze reclames in de toekomst verder uitgebreid worden naar andere onderdelen van de app. Hetzelfde gebeurde met Instagram, waar je langzaam maar zeker ook steeds vaker gesponsorde posts en advertenties tegenkomt.

De WhatsApp-reclame wordt in de loop van 2019 toegevoegd, maar een exacte datum is nog onbekend. Volgens Acton overschrijft Facebook daarmee een nieuwe grens met zijn gebruikers. Sinds de overname van WhatsApp door Facebook probeert het bedrijf van Mark Zuckerberg een manier te vinden om geld te verdienen met de app. De originele bedenkers waren felle tegenstanders van advertenties, en hadden met WhatsApp een duidelijk motto: “Geen advertenties, geen trucjes en geen gimmicks”.

WhatsApp voor de zakelijke markt

Naast de introductie van reclames zal WhatsApp ook gebruikt gaan worden voor zakelijke contacten. Facebook hoopt dat bedrijven WhatsApp gaan gebruiken om contact te onderhouden met klanten, zodat ze na verloop van tijd statistische data aan deze bedrijven kan verkopen.

Acton had het graag anders gezien. Hij stelde in zijn tijd bij WhatsApp voor om iedere gebruiker een grote hoeveelheid gratis berichten te geven. Als dit aantal bereikt is, kon je weer een nieuwe hoeveelheid kopen door een paar cent te betalen. Facebook ging er niet mee akkoord.

Wat vind jij? Zie je liever reclames in WhatsApp, of betaal je liever een paar cent per de duizend berichten die je verstuurt? Laat het weten in de reacties onder dit artikel!

Meer weten over WhatsApp?

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.