Waarom de verkoop van iPhone in China niet vordert
Redactie

Eén van de best verkochte smartphones dreigt een ware ramp te worden in China op het vlak van verkoopcijfers. We hebben het over de immens populaire iPhone (althans in de westerse wereld). In de eerste week na de lancering van het toestel in China zijn er slechts 5000 stuks verkocht en dit terwijl de markt er maar liefst 702 miljoen GSM-gebruikers bevat. Aan wat kan dit liggen? Volgens de experts ligt het aan 3 grote marketingsfouten van Apple.

1. Apple houdt geen rekening met de voorkeuren van de consumenten in China. De duurdere jaarcontracten zijn alles behalve populair in China en dit is nu juist wat er bij een iPhone verkocht wordt. Een Chinees besteedt maandelijks gemiddeld slechts 12 dollar aan het belverkeer via anonieme telefoonkaarten en met pay-as-you-go-formules. Aldus wenst een Chinees zich niet vast te klampen aan een duur contract van enkele jaren.

2. Een andere grote fout die Apple beging is de keuze van telecompartner. Apple koos voor ‘China Unicom’ terwijl dat ‘China Mobile’ een marktaandeel van bijna 70% heeft. Rekening houdend met het feit dat in China er niet zoiets bestaat als overdraagbaarheid van nummers, wenst dan ook niemand over te stappen naar een andere operator.

3. Tenslotte heeft Apple veel te lang op zich laten wachten in dit deel van de wereld. 2 miljoen Chinezen zouden reeds over een gehackt toestel bezitten terwijl de iPhone nog niet eens officieel op de markt verkrijgbaar was.

chinaiphone[1]

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.