Placeholder
Sander Tamaëla

<br />

Iedere kenner roept tegenwoordig dat de iPhone achter blijft qua hardware en features. Iedereen zou over moeten stappen op Android telefoons als de T-Mobile G1, HTC Magic of een WM telefoon als De SE Xperia of Samsung Omnia i900. Daar zijn ze het allemaal over eens, veel betere hardware: camera, processor etc. Maar waarom is de iPhone dan nog steeds zo populair?

Apple heeft zich nooit gericht op termen als snelste, meeste features, grootste scherm en zaken waar de concurrent wel veel waarde aan verleent. Maar waar richt Apple zich dan wel op? Op de gebruiker! De nadruk ligt altijd op de gebruikerservaring. Als er nieuwe functionaliteit gepresenteerd wordt is deze uitgedacht en tot in de puntjes geperfectioneerd, vanuit gebruikers oogpunt. Copy & Paste heeft een hele tijd geduurd, maar nu het vanaf volgende week voor iedereen beschikbaar is werkt het wel overal en zoals je mag verwachten goed.
htc-magic
Niet alleen onderscheid de iPhone zich op gebruikers ervaring qua intern gebruik, ook functionaliteit als de App Store en iTunes zijn ontwikkeld met de gebruikerservaring in het achterhoofd. Voordat een initiatief als de App Store bestond waren gebruikers gebonden aan omslachtige methoden om programma’s op hun (voornamelijk) Windows Mobile en Symbian telefoons te zetten. Vaak waren de bronnen ook nog eens niet gecentraliseerd, waardoor het al lastig was om een programma uberhaupt te vinden. Apple zag dat dat anders kon en wilde de gebruikers makkelijk op een plaats programma’s konden vinden: de App Store was geboren en het succes daarvan hebben we het afgelopen jaar gezien. Ruim 50.000 apps beschikbaar en meer dan 1 miljard downloads!
palm-pre
Niet alleen voor de gebruiker, ook voor de ontwikkelaars heeft Apple het makkelijk gemaakt. Er is een ontwikkelplatform en een distibtieplatform. De ontwikkelaar hoeft alleen nog maar een applicatie te maken die aan de richtlijnen voldoet en Apple regelt de rest. Heb je een goed programma ontwikkeld? Door middel van top- en “what’s hot”-lijsten komt je programma makkelijk onder de aandacht van miljoenen gebruikers. Tevens hebben veel ontwikkelaars door dat de iPhone gebruikers geld te besteden heeft en dat er dus serieus geld te verdienen valt via de iPhone.

De concurrentie lijkt dit nu ook door te hebben en slaan dezelfde weg die Apple voor hun al geplaveid heeft. Echter is innovatie daarin nog ver te zoeken, zeker op het gebied van gebruikerservaring.

Het hele punt is:  Richt je op de gebruikerservaring en doe niet mee aan de MHz en megapixel hype maar ontwikkel je product voor de gebruiker.

iphone_versus_pre

En natuurlijk is Apple ook goed in de marketing 😉

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

  • Handyman

    Amen!

  • Tommy

    En de iphone heeft een mooi design.