Waarom Vodafone en Ziggo fuseren in Nederland
Rutger Otto

Vodafone en Ziggo hebben bekendgemaakt om samen als één bedrijf te gaan werken. De nieuwe provider die zo ontstaat gaat onder meer vast en mobiel internet aanbieden aan klanten.

Waarom Vodafone en Ziggo fuseren

Vodafone richt samen met Ziggo’s moederbedrijf Liberty Global een joint venture op, zodat een nieuwe provider gemaakt kan worden. Dat hebben beide partijen vannacht bekendgemaakt. Hoe de nieuwe provider gaat heten, is nog onbekend. Wel weten we dat beide bedrijven voor de helft eigenaar van de nieuwe provider. Vodafone moet wel 1 miljard euro inleggen, omdat de waarde van het bedrijf onder die van Ziggo ligt.

De voornaamste reden van de samenwerking is om een sterkere concurrent te worden voor bedrijven als KPN en T-Mobile. Zo gaat de nieuwe provider onder meer abonnementen aanbieden met vast internet van Ziggo en mobiel internet van Vodafone. Een klant hoeft dus nog maar bij één partij zijn aangesloten om zowel mobiel als vast internet te krijgen. Een bedrijf als KPN biedt deze optie al langer.

vodafone you

Verandert er iets voor klanten?

Wat en of er iets gaat veranderen voor bestaande Ziggo en Vodafone klanten, is niet duidelijk. Overigens maakte Ziggo al gebruik van het netwerk van Vodafone om mobiele klanten te bedienen. Er zijn nu ruim 180.000 mobiele abonnees bij Ziggo, tegenover 5 miljoen klanten van Vodafone. Maar Vodafone is op het gebied van vast internet en tv weer veel kleiner: 100.000 klanten tegenover 3 miljoen van Ziggo. Beide bedrijven kunnen elkaar op die gebieden dus gaan versterken. Wanneer de fusie wordt doorgevoerd is nog onbekend. Eerst moet de Europese Commissie nog groen licht geven. Dat gebeurt naar verwachting eind dit jaar.

Door de bedrijven te fuseren, kunnen beide partijen ook flink gaan besparen. Verwacht wordt een besparing van zo’n 280 miljoen euro per jaar rond bijvoorbeeld marketing en administratie. In het persbericht wordt echter niet gerept over een mogelijke verdwijning van banen.

Kwartaalcijfers van Ziggo

Overigens maakte Liberty Global tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers bekend dat Ziggo in het laatste kwartaal 50.000 tv-abonnementen heeft verloren. Dat zou onder andere komen door agressieve concurrentie en prijsverhogingen die Liberty Global heeft doorgevoerd. Het aantal internetklanten bleef ongeveer hetzelfde met 3,1 miljoen afnemers. Er was wel een stijging van 5900 mobiele klanten te zien.

Lees meer over Vodafone

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.