Waarom Twitter reacties en standaard-avatars met eitjes veranderde
Rutger Otto

Twitter introduceerde de afgelopen dagen grote veranderingen aan het netwerk. Plaatjes werden gewijzigd en Twitter reacties werden veranderd. Maar waarom?

Twitter reacties

Twitter maakte deze week enorme aanpassingen en gebruikers zijn volledig de draad kwijt. De grootste verandering is dat het netwerk gebruikersnamen niet meer meetelt in het limiet van 140 tekens. Sterker, gebruikersnamen worden helemaal niet meer genoemd in Twitter reacties. Degene op wie gereageerd wordt, staat voortaan in een regeltje boven de tweet weergegeven en dus niet meer in het bericht zelf.

Op zijn blog schrijft Twitter waarom de aanpassing is gedaan. Volgens de dienst worden gesprekken hiermee versimpeld. Zo is er bijvoorbeeld meer ruimte voor conversaties, omdat letters van betrokken gebruikersnamen niet meer van de tekst worden afgetrokken. “Lees je een gesprek, dan kun je focussen op waar de discussie overgaat en wie er meedoen”, schrijft Twitter. “In plaats van door een reeks @gebruikersnamen te worstelen aan het begin van een tweet.”

Wennen en feedback

Volgens Twitter zorgt deze update dat meer mensen meedoen in gesprekken. Aan de andere kant zijn er veel gebruikers die nog even moeten wennen, want de gebruikersnamen voor een tweet waren juist een teken dat er een discussie gaande was. Met de laatste vernieuwing is het minder snel duidelijk dat iemand zich in een gesprek mengt. Ook zouden nu enorm veel namen in een tweet gespamd kunnen worden, zo luiden de klachten. Aan de andere kant oogt de tijdlijn wel een stuk schoner.

Twitter-ceo Jack Dorsey heeft overigens gereageerd op de feedback van gebruikers. Zo schreef hij dat Twitter het duidelijker moet maken wie de Twitteraars in gesprek zijn. “Het is belangrijk om deelnemers in beeld te brengen, we zullen de juiste balans vinden.”

Twitter eitjes

Naast de Twitter reacties werden ook standaardplaatjes van het netwerk aangepakt. Dat waren sinds 2010 altijd eitjes voor beginnende gebruikers. Een knipoog naar het Twitter-logo, een vogeltje. Volgens de dienst was een opfrisbeurt voor de eitjes hard nodig. Maak je nu een nieuw account, dan zie je voortaan een grijsblauw silhouet van een simpel poppetje.

Twitter noemt het aanpassen van de standaard-afbeelding onder meer nodig omdat de eitjes vaak gekoppeld worden aan accounts die Twitter misbruiken en zich misdragen. “Dat is niet eerlijk voor mensen die nieuw zijn op Twitter en nog geen plaatje hebben ingesteld.”

twitter reacties

Lees het laatste nieuws over Twitter

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.