Instagram en Twitter zien aantal actieve gebruikers stijgen
Rutger Otto

Fotodienst Instagram heeft maandelijks 700 miljoen actieve gebruikers. De teller bij Twitter staat op 328 miljoen en groeide de laatste periode hard.

Verschillende bedrijven maken deze week hun meest recente kwartaalcijfers bekend, waaronder Instagram en Twitter. De sociale netwerken zagen allebei hun gebruikersaantallen stijgen, hoewel Twitter minder omzet draaide.

700 miljoen Instagram-gebruikers

Instagram groeit gestaag door. De dienst maakte op zijn eigen platform bekend dat er nu ruim 700 miljoen maandelijks actieve gebruikers zijn. “De laatste 100 miljoen van jullie kwamen er sneller bij dan ooit”, schrijft Instagram. Dat gebeurde in de afgelopen vier maanden, want in december 2016 stond de teller nog op 600 miljoen gebruikers. De stap van 500 miljoen naar 600 miljoen duurde iets langer: zes maanden.

De snelle groei verklaart Instagram door het aanmeldproces van de app te versimpelen. Ook noemt de fotodienst de nieuwe functies, zoals Instagram Stories, live video’s en verdwijnende berichten. Daarmee lijkt het kopiëren van Snapchat-functies een succes. Recent bleek dat de Stories-afdeling van Instagram dagelijks zo’n 200 miljoen actieve gebruikers heeft. Dat zijn er bij Snapchat 150 miljoen.

Twittergebruik stijgt, omzet daalt

Twitter zag het aantal gebruikers in het afgelopen kwartaal stijgen naar 328 miljoen. Vergeleken met een jaar eerder groeide het gebruikersbestand met 6 procent. Het aantal dagelijkse gebruikers ging er volgens Twitter nog harder op vooruit, namelijk met 14 procent sinds april 2016.

Hoewel het gebruik aantrekt, blijven vooral adverteerders weg. De reclame-inkomsten liepen met 11 procent terug. De totale omzet van Twitter kwam in het eerste kwartaal van 2017 neer op 548 miljoen dollar. Dat is 8 procent minder dan een jaar eerder. Het is voor het eerst sinds het bestaan van Twitter dat de omzet daalt.

De afgelopen tijd veranderde Twitter veel aan zijn dienst, bijvoorbeeld de manier waarop gebruikers met elkaar in gesprek gaan. Twitter blijft de komende tijd vooral investeren in live-video.

Lees het laatste nieuws over Instagram

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.