Touchscreens na 3D Touch: wat is de (mogelijk) volgende stap?
Rutger Otto

Apple zorgde in de iPhone 6S voor een nieuwe manier van touchscreen-bediening met 3D Touch. Hoe kunnen displays nog meer verbeterd worden dan simpelweg harder drukken voor andere opties? Wij lichten een aantal mogelijkheden uit.

Touchscreen vernieuwing

Ze registreren beter en sneller, zijn in de loop der jaren groter geworden en ogen scherper dan ooit, maar in wezen is een touchscreen nog steeds een touchscreen. Gebruikers van een nieuwe iPhone tikken nog steeds op een scherm voor interactie, zoals al bij de eerste iPhone het geval was.

Bij de komst van de iPhone 6S en de iPhone 6S Plus introduceerde Apple 3D Touch. Daarmee kunnen gebruikers harder op het display drukken om acties in werking te zetten. Denk hierbij aan snelkoppelingen naar bepaalde onderdelen in apps door op het icoon op het homescreen te tikken. Ook de Apple Watch en de nieuwe MacBook maken gebruik van een drukgevoelige technologie.

Maar is 3D Touch een gamechanger? Op dit moment nog bepaald niet. Je navigeert wat sneller door apparaten en je kunt bijvoorbeeld previews opvragen, maar mensen met een iPhone zonder 3D Touch missen niet per se iets. Valt er dan niets meer te vernieuwen rond smartphoneschermen? Jawel, al is de technologie in veel gevallen nog niet zover. Achter de schermen wordt intussen geëxperimenteerd.

3d touch

Scherm met gevoel

Als we ons specifiek focussen op touchscreens is een ‘scherm met gevoel’ een logische grote vernieuwing. Dat klinkt vaag, maar we leggen het uit. Verschillende bedrijven werken aan een manier om displays van vorm te laten veranderen. Sterker, zulke oplossingen zijn al op de markt. Neem Phorm, een case voor de iPad mini. Die brengt een extra laag aan over het iPad-scherm en met een schuifje op de achterkant komen de virtuele toetsenbordknoppen omhoog als een soort druppels, waarmee je op gevoel kunt schrijven.

Het kan gekker. Bij touchbediening wil je misschien écht iets voelen in plaats van een glad oppervlak. Dat is op te lossen met geluidjes of trillingen, maar wat als schermen een gevoel kunnen simuleren van wat er op beeld te zien is? Zoiets blijkt mogelijk via algoritmes en heel kleine schokjes. Disney testte de mogelijkheid in 2013 al. Met de technologie zou je verhogingen in landkaarten kunnen voelen en bijvoorbeeld de vacht van dieren kunnen aaien. Praktischer is het daarmee mogelijk om app-iconen te kunnen voelen of knoppen van een toetsenbord. Je kunt wel bedenken wat de mogelijkheden voor blinden zouden zijn.

Toekomstmuziek

Toch kan het nog jaren duren voordat we deze technologie in een (smartphone)scherm terugzien, want op dit moment zijn zulke displays slechts in experimentele fase. Rond het Disney-project TeslaTouch is het vrij stil, maar gevoel is in elk geval iets waar Apple waarde aan hecht als manier om dichterbij te komen, kijk maar naar het versturen van je hartslag op de Apple Watch.

Het zou een radicale verbetering zijn voor smartphoneschermen. Voor de hand ligt dat we eerst andere soorten displays gaan zien. Voor touchscreens op wearables zouden uitvouwbare, flexibele schermen prettig zijn. Stel dat je een filmpje wil bekijken op je Apple Watch, dan maak je het scherm gewoon even wat groter. Samsung zou dit jaar al een opvouwbare smartphone op de markt brengen.

opvouwbaar scherm

OLED-scherm in de iPhone

Qua feedback is er dus nog wel wat winst te halen, maar Apple kan zijn schermen ook op andere en meer simpele manieren verbeteren. Zo wachten gebruikers al een tijdje op de komst van OLED-technologie in de iPhone. Dat heeft als voordeel dat zo’n display energiezuiniger werkt en dat het beeld mooier wordt. Daarnaast is een OLED-scherm flexibel, zodat het kan meebuigen met de schermrand. De komst van een OLED-display is misschien wel de vernieuwing die een Apple-apparaat het snelst zal omarmen. Volgens geruchten komt OLED er in 2018.

Verder belangrijk, met virtual reality in opkomst, is een hoge schermresolutie. Een hd-scherm is prima voor dagelijks gebruik, maar stop je de iPhone 6S in een Google Cardboard, dan wordt het beeld al snel onscherp. Dat komt voornamelijk omdat het scherm wordt verdeeld over twee ogen terwijl het beeld wordt uitvergroot. 4K zou wat dat betreft beter werken voor beeld, maar de keerzijde is dat de accu dan sneller leeg gaat.

De volgende stap

Het lijkt of er aan touchscreens weinig meer te innoveren valt, maar zoals je hebt gelezen is er nog veel mogelijk en nodig. Een andere manier van feedback (meer gevoel) is waarschijnlijk de meest ingrijpende vernieuwing, omdat het de hele smartphone-ervaring verandert. Of dat ooit gebeurt is maar de vraag. Voorlopig verwachten we ‘kleinere’ veranderingen, zoals verbeterde kwaliteit in de schermen. Verder is het afwachten wat Apple nog uit 3D Touch weet te halen. Wat de toekomst ons ook brengt, wij volgen de ontwikkelingen op de voet!

Lees ook het laatste Apple-nieuws

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.