Interview: Tinder-concurrent Wyldfire pakt het anders aan
Gijs Ettes

De strijd op de markt van dating-apps brak met verschijning van Tinder definitief los. Hoewel velen dachten dat Tinder een hype was die al snel zou overwaaien, heeft de app bewezen een blijvertje te zijn. Op korte termijn krijgt het echter een geduchte concurrent in de vorm van Wyldfire, een iOS-app die volgens de makers de nadelen van Tinder oplost. We spreken met CEO Brian Freeman van Wyldfire om erachter te komen wat de app uniek maakt.

Exclusiviteit

wyldfyreWyldfire en Tinder tonen in de basis veel overeenkomsten – denk aan het naar links of rechts swypen om andere gebruikers te beoordelen – maar op één vlak verschillen ze sterk: exclusiviteit. Het is namelijk voor mannen alleen mogelijk om toegang tot Wyldfire en gewillige singles te krijgen via een uitnodiging van een vrouw.

“Veel dating-apps en -sites hebben moeite om gebruikers te behouden, aangezien er veel (vaak mannelijke) gebruikers die zich misdragen. Met Wyldfire willen we slechte ervaringen beperken door het moeilijk te maken voor ‘creeps’ om ons netwerk te betreden”, vertelt Brian. “Door vrouwen te laten beslissen welke mannen toegang krijgen tot het netwerk willen we de gebruikerservaring voor zowel mannen als vrouwen verbeteren.” Wyldfire is veel meer besloten dan Tinder, maar dat moet de uiteindelijke kwaliteit van het netwerk juist ten goede komen.

Chat Countdown en andere verschillen met Tinder

wyldfyre 3Volgens Brian verschillen Wyldfire en Tinder op meer vlakken van elkaar. Zo zorgt de feature Chat Countdown er bijvoorbeeld voor dat er binnen 20 onderlinge berichten een klik tussen gebruikers moet zijn, anders wordt het gesprek vergrendeld.

“Gebruikers kunnen dit voorkomen door de ander toe te voegen aan het Notebook, een interne contactenlijst voor matches die in de smaak vallen. Ook kunnen gebruikers elkaar Hints sturen, om op die manier nog vóór een match een andere gebruiker te laten merken dat je hem of haar leuk vindt.” Ook uitgebreide statistieken en een overzicht met ‘Trending’ gebruikers zijn nieuw.

De strijd tegen fraude

wyldfyreNet als andere dating-apps en -sites heeft Tinder te kampen met veel nepprofielen en gebruikers die zich anders voordoen dan ze eigenlijk zijn. “Wyldfire probeert fraude tegen te gaan met behulp van verificatie via Facebook. Een koppeling met het netwerk is vereist om gebruik te maken van de app. We kijken naar het aantal vrienden dat een potentiële gebruiker heeft op Facebook, hoe lang het profiel al actief is en hoeveel gemeenschappelijke vrienden de gebruiker op Wyldfire heeft. Ook hebben we een aantal geheime wapens die we – met het oog op fraudepreventie – niet zullen onthullen.”

Daarnaast geeft Brian aan dat iedereen op Wyldfire de mogelijkheid heeft om gebruikers die zich misdragen, te rapporteren. “Vervolgens wordt de desbetreffende gebruiker onderzocht, gewaarschuwd en eventueel geblokkeerd.” Overigens lopen vrouwen die veel mannen uitnodigen – die vervolgens regelmatig worden gerapporteerd – het risico dat hun eigen profiel wordt onderzocht.

Meld je aan voor Wyldfire bèta

wyldfyreOp het moment van schrijven is het al mogelijk om je aan te melden voor de iOS-versie van Wyldfire, maar wanneer de dating-app naar de Benelux komt, kan Brian nog niet precies zeggen. “We lanceren Wyldfire stapsgewijs en op basis van vraag. Zodra 500 gebruikers in de Benelux zich hebben aangemeld, zullen we de app publiekelijk ter beschikking stellen. Een app voor Android zal aan het einde van dit jaar beschikbaar worden.”

Een aantal features zijn bij de release overigens nog niet beschikbaar. Zo is Match Details, een overzicht van gebruikersinformatie dat wordt gebaseerd op het Facebook-profiel, nog in ontwikkeling. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om foto’s te delen in een chatgesprek; een functie die onlangs in Tinder werd geïmplementeerd.

Gebruikersgegevens worden volgens Brian niet met derde partijen gedeeld. “We verdienen geld door gebruikers beloningen te bieden als zij bepaalde doelen (denk aan een x-aantal likes of matches) hebben volbracht. In samenwerking met de advertentiepartij Kiip tonen we relevante beloningen die zijn gebaseerd op de (Facebook-)voorkeuren van gebruikers. Persoonlijke informatie wordt echter niet met Kiip gedeeld.” Mogelijk dat in-app aankopen op termijn volgen, maar het huidige verdienmodel werkt prima, aldus Brian.

→ Benieuwd naar Wyldfire? Meld je dan aan voor de bèta of bezoek de officiële website.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.