5 manieren waarop Apple omgaat met de teruglopende iPhone-verkoop
Lars Paymans

De iPhone-verkoop loopt terug, maar welke stappen onderneemt het bedrijf om het tij te keren? Vijf maatregelen op een rij.

Zo gaat Apple om met de teruglopende iPhone-verkoop

Het nieuwe jaar is voor de smartphonemarkt niet rooskleurig begonnen. Zowel Apple als Samsung verwacht een veel lagere omzet dan verwacht, waardoor Apple zelfs voor het eerst een omzetwaarschuwing aan aandeelhouders gaf. Dat zorgde voor een hoop commotie en onrust, maar de vraag is nu wat Apple er aan gaat doen.

1. Inruilvoorwaarden aanprijzen

Als je het mensen online vraagt waarom de cijfers tegenvallen, dan is een verklaring altijd het populairst: de iPhone is te duur geworden. Het is nog te vroeg voor Apple om wereldwijd in de prijzen van de iPhone te snijden, maar het bedrijf probeert wel op een andere manier nieuwe kopers te trekken.

Op de website van Apple vind je voor het eerst een groot tekstvak met een ‘tijdelijke aanbieding’. Door je iPhone in te ruilen kun je een iPhone XR vanaf 589 euro en een iPhone XS vanaf 889 euro kopen.

Teruglopende iPhone-verkoop

Klik je door, dan kom je op de inruilpagina die Apple al jaren heeft. Het bedrijf hoopt hiermee mensen te overtuigen dat het inleveren van een ouder toestel de hoeveelheid geld die je uitgeeft aan een nieuwe iPhone, flink naar beneden schroeft. Daarmee krijg je op de iPhone XR dus maximaal 300 euro korting, al moet je hier wel een iPhone 7 Plus inruilen. Met iedere oudere iPhone wordt de inruilwaarde (logischerwijs) lager.

Lees ook: iPhone verkopen of inruilen: zo krijg je de beste prijs

2. Tim Cook geeft interview en omzetwaarschuwing

Hoewel Apple doorgaans een bedrijf is dat zo min mogelijk interne informatie loslaat, kon ceo Tim Cook dit keer niet anders dan naar buiten treden. Voor het eerst in de geschiedenis gaf Apple een omzetwaarschuwing aan investeerders en sprak Tim Cook openhartig over de verkoop in een interview met CNBC.

Teruglopende iPhone-verkoop

Daar benadrukte hij dat de teruglopende verkoop meerdere oorzaken heeft. Zo doen mensen steeds langer met hun iPhone, mede dankzij het goedkope accureparatieprogramma van vorig jaar. “Zo lang we klanten blij maken, zullen ze uiteindelijk weer voor een iPhone kiezen”, zo gelooft Cook. Daarnaast onderstreept hij dat de iPhone XR sinds de verkoopstart iedere dag de populairste nieuwe iPhone is, alle geruchten die anders beweren zijn ‘onzin’.

3. Productie terugschalen

Uit verhalen van onder meer Nikkei en The Wall Street Journal blijkt dat Apple de productie van de nieuwe iPhones al meerdere malen heeft verlaagd. Als deze geruchten kloppen, dan heeft Apple de productie in relatief korte tijd twee keer naar beneden bijgeschaald. Zo zou Apple in januari het aantal iPhone XS-, XS Max– en XR-modellen met 10 procent omlaag schroeven.

Teruglopende iPhone-verkoop

Daarmee voorkomt het bedrijf dat er een te grote voorraad van toestellen bestaat waar geen vraag naar is. Slecht nieuws voor leveranciers van iPhone-onderdelen, die hierdoor plots hun doelstellingen noodgewongen aan moeten passen. Vaak zijn deze leveranciers grotendeels afhankelijk van Apples orders, wat het een extra spannende periode maakt voor deze partijen.

4. iPhone-prijzen in China verlagen

Een nieuw rapport van National Business Daily stelt dat Apple vooral in China meer voet aan de grond probeert te krijgen. Om dit te doen zou Apple een zeldzame beslissing hebben gemaakt: de prijzen van de iPhone in het land verlagen met tien procent. Verkopers zouden inmiddels geïnformeerd zijn, dus het is even afwachten om te waarheid van dit gerucht te controleren.

Normaal gesproken verlaagt het bedrijf enkel de prijzen als er nieuwe iPhones verschijnen. De enige keer dat dit gebeurde was ten tijde van de eerste iPhone in 2007, die Apple na een paar maanden tweehonderd dollar goedkoper maakte. Dat Apple in China de prijzen verlaagt, wil niet zeggen dat dit ook in andere delen van de wereld gaat gebeuren.

Apple tv-dienst opinie

5. Verder kijken dan de smartphone

De iPhone is nog steeds het belangrijkste product voor Apple, maar de aanwijzingen dat dit aan het veranderen is zijn duidelijk. Daarom is Apple al langere tijd bezig om te investeren in het volgende verdienmodel: diensten en gezondheid.

Dit jaar zal het bedrijf hoogstwaarschijnlijk een eigen tv-dienst onthullen, met later dit jaar mogelijk ook een eigen nieuwsdienst vol met tijdschriften en kranten en een dienst die op gezondheid gericht is. Verder in de toekomst zal het bedrijf ook een software-systeem voor auto’s uitbrengen en een eigen augmented reality-bril op de markt brengen. Daarmee maakt Apple zich klaar voor het tijdperk na de iPhone.

Lees ook: 2019 wordt het jaar van Apples tv-dienst, en dat merk je nu al

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.