T-Mobile heeft 57 miljoen geïnvesteerd in 3G netwerk
Redactie

Vanmorgen heeft T-Mobile Nederland haar halfjaar cijfers bekend gemaakt. Met een EBITDA van 241 miljoen euro liet T-Mobile een solide resultaat zien in het eerste half jaar van 2010. Eind juni had T-Mobile 4.382 miljoen mobiele klanten in Nederland.

T-Mobile is klaar voor groei mobiel internet

In het tweede kwartaal investeerde T-Mobile een bedrag van ruim 57 miljoen euro. Dat is voor een belangrijk deel ingezet om de capaciteit van het 3G netwerk te verdubbelen en verder uit te breiden.

Als voorloper op het gebied van mobiel internet in Nederland heeft T-Mobile het gebruik van mobiel internet vanaf het begin gesteund. Van alle smartphone gebruikers in Nederland heeft 60% een T-Mobile abonnement Zij maken tot wel 40 keer zo veel gebruik van mobiel internet dan klanten met ‘normale’ mobiele telefoons.

iPhone 3G liet dataverkeer explosief stijgen

Vanaf het moment dat T-Mobile de iPhone 3G introduceerde groeide het dataverkeer explosief.  Niet alleen door het toenemende gebruik van mobiel internet op smartphones, maar ook op laptops en sinds kort ook op de iPad, zal deze datagroei onverminderd doorzetten.

Door de omvangrijke capaciteitsuitbreidingen is T-Mobile voorbereid op de nieuwe generatie smartphones en de verdere groei van het mobiele dataverkeer.

Gemiddelde omzet per gebruiker is 29 euro

De gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) van T-Mobile Nederland steeg zowel bij abonnees als prepaidklanten van 23 euro in het tweede kwartaal van 2009 naar gemiddeld 29 euro in het tweede kwartaal in 2010. Het aandeel ‘non voice’ is 28% van de ARPU. De totale omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 448 miljoen euro.

Ingrepen van de overheid zetten de omzet onder druk

Hans van Leeuwen, Financieel Directeur van T-Mobile in Nederland: “Een reeks van opeenvolgende ingrepen van de overheid op de tarieven van mobiele aanbieders, zet de omzet flink onder druk. Daarmee wordt ondernemen in een kapitaalintensieve industrie als de mobiele telecom steeds meer topsport. Door ons klantenbestand op te schonen en ons te richten op waardevolle klanten, boeken wij ook onder deze moeilijke omstandigheden toch een goed resultaat.”

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.