Het begon zo mooi: Mario maakte zijn debuut op de iPhone, en de app kwam direct op 1 binnen in de App Store hitlijsten. Al snel sloeg dit enthousiasme om in een stroom van kritiek, omdat de prijs van tien euro te hoog zou zijn. Jammer, want op deze manier zal de iPhone nooit uitgroeien tot een serieus gameplatform.
Lees verder na de advertentie.
Super Mario Run prijs van 10 euro is niet te hoog
Het aandeel van Nintendo maakte vandaag een duikvlucht. Investeerders kregen lucht van de negatieve gebruikersreviews van Super Mario Run en trokken direct hun conclusie: Nintendo’s debuut op de iPhone is niet wat men gehoopt had. Behoorlijk kort door de bocht, vooral omdat deze gebruikersrecensies niet gaan over de kwaliteit van Super Mario Run, maar over het prijskaartje dat Nintendo er aan gehangen heeft.
Veel spelers stootten namelijk hun neus toen ze de eerste drie levels van Super Mario Run gespeeld hadden. Op dat moment verschijnt er een pop-up in beeld, met de melding dat je 9,99 euro moet betalen om de verder te kunnen spelen. Deze eenmalige aankoop is vanaf het begin duidelijk gecommuniceerd door Nintendo, maar zorgt alsnog voor ophef.
En eerlijk is eerlijk, als je de berichtgeving rondom Super Mario Run niet gevolgd hebt, dan zie je alleen het woord ‘Gratis’ achter het spel in de App Store staan. Als je vervolgens ontdekt dat je alsnog een tientje moet betalen om verder te springen door het Mushroom Kingdom, kan dat best een tegenvaller zijn.
Lees ook: Super Mario Run review: Mario’s sprong naar de iPhone is een groot succes
In Mario Run is genoeg te doen
Het hele spel daarom maar meteen afschrijven gaat alleen een stap te ver. Nintendo heeft duidelijk veel tijd in Super Mario Run gestoken, en dat doen ze niet gratis. Door het aantal gratis iOS-games zou je dit bijna gaan verwachten, maar een groot bedrijf als Nintendo wil op de eerste plaats winst maken en dat doe je niet door een grote game voor niets in de App Store te zetten.
Bovendien was het een bewuste keus van Nintendo om eenmalig tien euro te vragen, in plaats van meerdere kleine aankopen op te dringen. Hierdoor kunnen kinderen namelijk probleemloos Mario spelen op de iPhone, zonder dat ze per ongeluk geld uit kunnen geven aan in-app aankopen.
Zoals je in onze review al kon lezen, is Super Mario Run wat ons betreft ook zijn geld dubbel en dwars waard. Het spel heeft op het eerste gezicht misschien wat weinig levels, die je echter minstens drie keer moet spelen om alles te ontdekken. Ieder level bevat namelijk drie setjes met muntjes, die je allemaal moet verzamelen. Je begint met de simpele roze muntjes, doet vervolgens een poging om de paarse te vinden en zet daarna alles op alles om ook de zwarte muntjes in je broekzak te stoppen.
Vooral deze zwarte muntjes zijn enorm lastig te krijgen en laten pas echt goed zien hoe slim de levels van Super Mario Run in elkaar steken. Bovendien verandert ieder level op een subtiele manier zodra je een andere kleur muntjes kiest. Er verschijnen bijvoorbeeld platformen op een andere plek of vijanden gedragen zich anders. Tegen de tijd dat alle zwarte muntjes op je naam staan, heb je al uren in Super Mario Run gestoken. En dan hebben we het nog niet eens over de Toad Race-modus gehad, waarin je andere spelers uitdaagt om te zien wie de beste Mario-speler is.
Wennen aan een hogere prijs
Nintendo vraagt normaal gesproken 40 euro of meer voor een nieuwe game met de besnorde loodgieter in de hoofdrol, wat een tientje in verhouding een meer dan redelijke prijs maakt voor Super Mario Run. Tien euro vragen voor een iPhone-game is een relatief hoog bedrag, niet omdat tien euro zoveel geld is, maar omdat we niet gewend zijn om dit voor een iOS-game te betalen. Een goede game maken kost echter tijd, en als we willen dat er meer hoogwaardige iOS-games in de toekomst verschijnen, moeten we daar ook het geld voor over hebben.
We zijn benieuwd naar jouw mening. Vind jij Super Mario Run te duur? Laat het aan ons weten in de reacties!