Spotify stopt met test tegen misbruik familie-abonnementen
Michel van 't Klaphek

Goed nieuws voor mensen die wél gebruikmaken van een Spotify Family-abonnement, maar niet op hetzelfde adres wonen. Het bedrijf is namelijk gestopt met de gps-test om misbruik tegen te gaan.

Lees verder na de advertentie.

Advertenties en adblockers

Je ziet deze tekst omdat je een adblocker gebruikt en onze advertenties blokkeert. Dat vinden we jammer, want die advertenties hebben we nodig om onze onafhankelijke artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!

Spotify-misbruik test stopt

Een standaard Spotify-abonnement kost een tientje per maand, maar voor een familie-aansluiting die je met vijf anderen kunt delen betaal betaal je vijftien euro. De enige voorwaarde is dat alle deelnemers op hetzelfde adres moeten wonen.

Dit gebeurt natuurlijk lang niet altijd. Er zijn genoeg families en vriendengroepen die onderling een abonnement delen, terwijl ze niet op hetzelfde adres wonen. Spotify ziet dit als misbruik en probeerde overtreders op te sporen via hun gps-locatie.

Goed nieuws voor ‘overtreders’: deze test is gestopt. Diverse Spotify-gebruikers in Duitsland en de Verenigde Staten werd de afgelopen week gevraagd of ze hun locatie konden bevestigen door middel van gps. Op deze manier wilde de streamingdienst achterhalen of alle familieleden zich op (ongeveer) dezelfde locatie bevonden.

Lees ook: Deze 7 verborgen Spotify-functies kende je nog niet

Spotify gratis gebruikers

Test is niet waterdicht

Het is onbekend waarom Spotify is gestopt met de test. Een mogelijke verklaring is dat de gps-test niet waterdicht is. Dat familieleden op hetzelfde adres wonen wil immers niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk op het moment daar aanwezig zijn. De steekproef houdt bijvoorbeeld geen rekening met vakanties of zakenreizen.

In een reactie aan TechCrunch laat Spotify weten dat het om een kleinschalige test ging. Men heeft geen plannen om de verificatiemethode breder uit te rollen. Wat de toekomst gaat brengen blijft onduidelijk. ‘Op het moment hebben we geen verder nieuws omtrent deze feature, maar we proberen onze service continu te verbeteren’, aldus de Spotify-woordvoerder.

Lees het laatste nieuws over Spotify

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.