Spotify gaat podcasts maken: dit gebeurt er met je favoriete show
Michel van 't Klaphek

Spotify heeft twee podcastbedrijven overgenomen. Dit is wat de overnames betekenen voor je favoriete show.

Spotify Gimlet-overname

Gimlet Media, de maker van populaire shows als Reply All, Homecoming en How I Build This, en Anchor, een programma om zelf podcasts mee te maken, zijn vanaf nu onderdeel van Spotify. Daniel Ek, directeur van de grootste muziekstreamingservice ter wereld, legt in een blogpost uit waarom men deze overnames heeft gedaan. ‘Podcasting is de volgende fase in audio’, zo steekt hij van wal.

Spotify GImlet media

‘Het niveau van studio’s als Gimlet is al ontzettend hoog, maar ik zie ook nog veel groeimogelijkheden. We verwachten dat binnen een paar jaar meer dan 20 procent van alle beluisterde audio op Spotify uit podcasts bestaat.’ Verder zegt de directeur dat podcastluisteraars ontzettend loyaal zijn. Ze spenderen maar liefst twee keer zoveel tijd binnen de app dan ‘normale’ muziekliefhebbers.  Spotify gaat de bedrijven gebruiken om de marktleider in podcasts te worden.

Lees ook: De 5 beste podcast-apps voor de iPhone: Castro, Pocket Casts en meer

Podcasts en advertenties

‘We willen met deze overnames beter worden in het aanbevelen van podcasts die je misschien leuk vindt en een nieuwe kwaliteitsstandaard neerzetten, net zoals we met muziek luisteren hebben gedaan’, aldus Ek. Voorlopig verandert er echter niks aan je favoriete shows. Wel gaat Spotify Gimlet’s eigen shows waarschijnlijk meer promoten, en wordt het misschien makkelijker voor Anchor-gebruikers om hun podcasts naar de groene muziekstreamer te uploaden.

De gevolgen op de lange termijn zijn ietwat onduidelijker. Podcasting wordt een serieuze business waarin forse sommen geld omgaan. Lange tijd zagen adverteerders weinig brood in de gesproken talkshows, verhalen en gesprekken, omdat het minder tot de verbeelding spreekt dan video, maar dat is aan het veranderen.

Spotify Gimlet overname 2

Marktonderzoeker IAB denkt dat de podcastmarkt ruim 600 miljoen euro waard wordt in 2020. Dit is vier keer zoveel als in 2016, toen er ‘slechts’ een kleine 150 miljoen in het wereldje omging. De onderzoekers zeggen dat podcastluisteraars een droom zijn voor adverteerders. Ze zijn loyaal, geduldig en nemen vaak niet eens de moeite om advertenties over te slaan.

Ek besluit zijn betoog met de mededeling dat het einddoel van Spotify niet is om alleen de beste muziekstreamer te zijn, maar het beste entertainmentbedrijf. Dit is mogelijk een interessante opmerking gezien het feit dat Apple van plan zou zijn om één abonnement voor films, games en muziek te maken.

Lees meer over Spotify

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.