Zo veranderen streamingdiensten als Spotify jouw muzieksmaak
Florence Peeters

Door de opmars van streamingplatforms zoals Spotify en Apple Music zijn we heel anders naar muziek gaan luisteren. We luisteren niet alleen meer, maar ook hele andere muziek.

Het Spotify-effect: hoe streamingdiensten onze muzieksmaak hebben veranderd

Onderzoeker Hannes Datta van de Tilburg University zag zijn eigen muzieksmaak veranderen vanaf het moment dat hij een aantal jaar geleden Spotify ging gebruiken. Dit vermoeden bevestigde hij door samen met collega-onderzoekers bakken met data te verzamelen van gebruikers van zowel Spotify als onder meer iTunes.

Waar we een paar jaar geleden nog voornamelijk muziek kochten per nummer of album via bijvoorbeeld iTunes, zijn we nu massaal geabonneerd op een dienst die je een eindeloze muziekbibliotheek biedt voor een vaste prijs. Uit het onderzoek blijkt dat deze overgang heel wat veranderingen teweegbrengt in hoe wij naar muziek luisteren.

Muziek overzetten naar iPhone uitg

We luisteren allereerst een stuk vaker naar muziek. Een jaar nadat een klant zich heeft aangemeld voor Spotify, luistert diegene al 50 procent meer muziek. Met zo’n abonnement heb je een enorm aanbod tot je beschikking.

Dit maakt dat je sneller meer luistert maar ook meer nieuwe artiesten en genres ontdekt. Je hoeft de muziek namelijk niet eerst los te kopen, om er daarna achter te komen dat je het toch niks vindt. Kom je op Spotify een nummertje tegen dat je niet zint, druk je gratis en voor niets op volgende.

Vloek en een zegen voor artiesten

Wat eigenlijk veel opvallender is, is dat we dankzij streamingdiensten naar maar liefst 30 procent meer artiesten luisteren. We verbreden dus onze horizon, en ontdekken nummers die we anders mogelijk nooit hadden gehoord. Bovendien blijkt dat we hierdoor zelfs muziek vinden die we veel leuker vinden. “De algoritmes en het grote aanbod van Spotify laten je liedjes vinden die veel beter bij je passen. Dat heeft heel erg te maken met de grote hoeveelheid afspeellijsten die je in de dienst terugvindt”, vertelt Datta.

Lees ook: Apple Music vs Spotify: dit is de beste muziekdienst voor iOS

Voor kleine artiesten is de opkomst van streaming dan ook een groot voordeel. Zij worden sneller gevonden, vaker beluisterd en zijn dus sneller beroemd. Maar er ligt ook een gevaar op de loer. We mogen dan meer luisteruren maken, relatief gezien consumeren we niet meer nummers om naar meer artiesten te luisteren.

Spotify tips uitgelicht

Er blijft dus minder tijd per artiest over, en het is vechten om de luisteraars die je krijgt ook vast te houden. “Aan de ene kant word je als artiest beter ontdekt, maar is het veel moeilijker om fans te behouden”, stelt de onderzoeker.

Een ander gevolg van de opkomst van streamingdiensten is dat muzikanten hierdoor vaker losse singles uitbrengen, in plaats van eens in de zoveel tijd een album. “Alles om maar steeds in populaire afspeellijsten te komen en zo luisteraars te trekken.”

Streamen maakt ons gelukkiger

Voor de luisteraar is het artiestendubio geen probleem, want als luisteraar worden we simpelweg gelukkiger van muziek streamen in plaats van los kopen. Dit Spotify-effect zit vooral in de personalisatie. Lijsten als Discover Weekly en de Daily Mixes sluiten aan op jouw muzieksmaak, maar verleiden je ook continu tot uitstapjes.

Het onderzoek van de Tilburgse universiteit bevestigt dat mensen meer tevreden zijn, omdat ze met een streamingdienst een breder scala aan muziek luisteren. Muziek blijft een persoonlijke smaakkwestie, maar zeker een dienst als Spotify weet jouw nieuwe lievelingsnummer al voordat je het doorhebt. En dat vinden we alleen maar fijn. Hoe muziek-apps precies weten wat jij wil horen? Check dan ons artikel waarin we uitleggen hoe Spotify en Apple Music werken.

Lees meer in het maandthema Muziek

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.