Dit is hoe Spotify de strijd met Apple Music aangaat
Michel van 't Klaphek

De gratis versie van Spotify wordt flink uitgebreid: gebruikers kunnen voortaan onder meer on-demand muziek uit 15 afspeellijsten luisteren. Hiermee lijkt Spotify de aanval op Apple Music te openen.

Hoe Spotify Apple Music probeert te verslaan

Na wekenlang speculeren is duidelijk wat Spotify voor ons in petto heeft: de gratis versie wordt behoorlijk uitgebreid. Tijdens een persconferentie in New York deed het bedrijf zijn toekomstplannen uit de doeken. De grootste verbetering is dat gratis gebruikers voortaan zelf de nummervolgorde in vijftien persoonlijke afspeellijsten kunnen bepalen.

Deze afspeellijsten, waaronder Daily Mix en Discover Weekly, bevatten in totaal zo’n 40 uur aan muziek verspreidt over ongeveer 750 nummers. Aan de hand van jouw persoonlijke voorkeur verandert de inhoud van deze lijsten na verloop van tijd. Concreet houdt dit in dat je een willekeurig nummer uit de lijst kunt aantikken en direct luisteren, zonder af te hoeven wachten wanneer hij via de shuffle-modus voorbijkomt.

Qua het luisteren van andere albums of afspeellijsten verandert er niets. Wanneer je deze afspeelt wordt shuffle automatisch aangezet waardoor de nummers in een willekeurige volgorde worden afgespeeld. Daarnaast voegt Spotify een databesparingsmodus toe, waardoor de app tot wel 75 procent minder data verbruikt. Het is niet duidelijk of dit invloed op de audiokwaliteit heeft. Gratis leden kunnen nog steeds geen nummers downloaden om offline te beluisteren.

Ondanks al deze toevoegingen blijft één ding hetzelfde: de aanwezigheid van advertenties. De nieuwe versie rolt in de komende weken uit voor alle gratis gebruikers van de streamingservice. Ook het nieuwe Spotify-design, dat de afgelopen weken al zichtbaar was voor sommigen, wordt dan beschikbaar.

‘Spotify richt zich op de gratis gebruiker’

Spotify lijkt daarmee de aanval op Apple Music te openen. Alhoewel men veruit het grootste marktaandeel heeft, is de opkomst van Apples streamingservice stormachtig. Precies daarom benut Spotify haar unieke kenmerk: de aanwezigheid van een gratis versie.

Apple Music kent wel een gratis proefperiode, maar na het verstrijken hiervan moet je maandelijks betalen. Het verbeteren van de gratis Spotify-versie lijkt daarom gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten, die later betalend lid moeten worden.

Deze strategie werd min of meer bevestigd door Gustav Söderström. De productontwikkelaar bij het Zweedse bedrijf stelde de volgende vraag aan het aanwezige publiek: “Je vraagt je wellicht af waarom we dit gratis weggeven?” Om vervolgens direct antwoord te geven: “Omdat dit de enige manier is om ons doel te behalen, namelijk miljarden fans erbij krijgen”.

Ook interessant: Review: Juke is Nederlands alternatief voor Spotify en Apple Music

Het laatste nieuws over Spotify

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.