Spotify laat gratis gebruikers binnenkort advertenties overslaan
Michel van 't Klaphek

Luister je gratis naar Spotify? Dan ben je binnenkort verlost van de verplichte advertenties. Later dit jaar kun je namelijk zoveel reclames overslaan als je wilt.

Spotify-advertenties overslaan binnenkort mogelijk

Spotify Premium heeft enkele voordelen ten opzichte van de gratis versie. Luisteraars kunnen muziek bijvoorbeeld offline opslaan en zitten niet vast aan de shuffle-modus maar kunnen hun eigen afspeelvolgorde bepalen. Daarnaast hoef je niet naar reclames te luisteren.

Dit gaat in de toekomst veranderen, schrijft AdAge. Spotify is momenteel bezig met een test waarbij gratis gebruikers ongelimiteerd advertenties kunnen overslaan. Alhoewel dit op het eerste gehoor tegenstrijdig klinkt, zit er een gedachte achter.

Een woordvoerder verklaart namelijk dat het bedrijf zo meer over gebruikers hun voorkeuren wil leren. Wanneer je bijvoorbeeld niet geïnteresseerd bent in auto’s, en daarom altijd deze advertenties overslaat, weet Spotify dat het geen zin heeft om je over de nieuwste Audi of Volvo te vertellen. In plaats daarvan krijg je advertenties te horen die wel relevant zijn.

Spotify gratis gebruikers

Advertenties overslaan wordt later dit jaar beschikbaar

Je moet het daarom vergelijken met Discover Weekly, de populaire afspeellijst die je nieuwe muziek laat ontdekken op basis van albums en nummers die je vaak luistert. ‘We willen een meer gepersonaliseerde en interactieve ervaring bieden voor onze luisteraars, zodat we advertenties beter kunnen afstemmen’, zo verklaart de woordvoerder.

Bovendien hoeven adverteerders zo alleen maar te betalen voor de reclames die daadwerkelijk geluisterd zijn. Over misbruik door gebruikers maakt Spotify zich geen zorgen. Momenteel wordt de functie in Australië getest, maar rolt later dit jaar uit naar alle gebruikers.

Apple Music tegenover Spotify

Er is de laatste tijd veel te doen rondom Spotify. Zo noemde Tim Cook laatst dat hij bang is dat de muziekindustrie teveel om bits en bites gaat draaien, in plaats van de kunst. Alhoewel de Apple-directeur Spotify hier niet bij naam noemt, is het overduidelijk dat hij doelt op Spotify’s focus op algoritmen. De mogelijkheid om advertenties over te slaan past hier precies in.

Lees het laatste nieuws over Spotify

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.