Snapchat groeit het snelst in Nederland, opent de strijd tegen nepnieuws
Rick van der Veer

Snapchat heeft strengere regels opgesteld voor bedrijven die via Discover berichten plaatsen. Hiermee wil de Amerikaanse firma clickbait en Snapchat nepnieuws harder aanpakken. Goed nieuws, want Snapchat is in Nederland het snelst groeiende sociale netwerk.

Verscherpte Snapchat nepnieuws-regels

Met de nieuwe regels mogen bedrijven geen misleidende afbeeldingen of nepnieuws meer plaatsen op Snapchat. Alle verhalen die vanaf nu in Discover geplaatst worden moeten correct nieuws bevatten. De plaatjes die bij deze verhalen worden gezet moeten daarnaast overeenkomen met de inhoud van het artikel.

Snapchat nepnieuws

De regels leggen daarnaast het weergeven van seksueel getinte inhoud aan banden. Tenzij het noodzakelijk is voor een item dat nieuwswaardig is mogen uitgevers niet zomaar meer afbeeldingen van seksuele aard in Discover plaatsen. Bovendien kunnen specifieke artikelen nu gefilterd worden voor gebruikers onder een bepaalde leeftijd, waardoor minderjarigen geen artikelen meer zien voor een ouder publiek.

MTV plaatste vorige week nog een artikel over de ‘dorstigste man op aarde,’ waarbij een afbeelding van een vrouw in bikini bij stond. Het artikel in kwestie ging over een man die volledig gekleed in beeld gebracht werd. Vergelijkbare situaties als het MTV-artikel zijn onder de nieuwe regels dus niet meer toegestaan.

Met de regels hoopt Snapchat het platform aantrekkelijker te maken voor investeerders. Door strenger te zijn voor uitgevers en meer te controleren op nepnieuws hoopt het bedrijf zich beter te profileren tegenover andere social media-platformen. Facebook kondigde eerder ook al aan maatregelen te treffen om nepnieuws tegen te gaan door factcheckers in te schakelen.

Snapchat in Nederland

Snapchat behoort samen met Instagram tot de snelst groeiende vormen van social media in Nederland. Waar ongeveer een half miljoen Nederlanders in 2015 dagelijks Snapchat openden steeg dit aantal tot 960.000 in 2016. Zo’n 1,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van de foto-app. Instagram deed het iets beter: deze app steeg van 992.000 gebruikers naar 1,5 miljoen Nederlanders die de app iedere dag gebruiken.

Lees het laatste nieuws over Snapchat

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.