Appen op de fiets levert je vanaf 1 juli 2019 een boete op
Florence Peeters

Appen achter het fietsstuur is per 1 juli 2019 verboden. Ook trambestuurders en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen zonder motor mogen straks hun iPhone niet meer gebruiken in het verkeer.

Smartphoneverbod fiets gaat door

Appen achter het stuur is vanaf juli 2019 voor alle voertuigen verboden. Dat blijkt uit een wetsvoorstel van minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, meldt RTL Nieuws. “Het wordt verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen (dus inclusief de fiets) een mobiel elektronisch apparaat vast te houden”, aldus de minister.

smartphoneverbod fiets

Voor bestuurders van auto’s, motoren en andere gemotoriseerde voertuigen is het al langer verboden om hun telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Wanneer je gepakt wordt, bedraagt de boete daarvoor momenteel 230 euro. Het is nog onduidelijk of de hoogte van de boete hetzelfde zal zijn voor fietsers. Net zoals voor autobestuurders blijft bellen wel toegestaan, maar alleen handsfree. Bellen kan dus alleen nog maar met (draadloze) oortjes, zoals de AirPods, in.

Naast iPhones en andere smartphones is straks ook het gebruik van tablets, digitale foto- en videocamera’s, laptops, mobiele navigatieapparaten, mobiele televisies en mediaspelers niet meer toegestaan voor verkeersdeelnemers.

Appverbod hangt al langer in de lucht

Minister Van Nieuwenhuizen maakte haar plannen voor een appverbod voor fietsers eind 2017 al wereldkundig. Daarnaast is deze zomer de campagne ‘Rij MONO, fiets MONO’ van start gegaan. Deze richt zich op bewustmaken van mensen, zodat weggebruikers verstandig omgaan met hun smartphone in de auto en op de fiets.

Volgens een onderzoek van VeiligheidNL bleek destijds dat appen op de fiets echter nauwelijks zorgt voor ongevallen. Slechts 1,2 procent van de slachtoffers belandt hierdoor op de eerste hulp. Elf procent van de fietsers raakt gewond door te kletsen met een andere fietser, en muziek luisteren zorgt voor drie procent van de ongelukken. Een verband tussen telefoongebruik en fietsongevallen is om die reden nooit gevonden door de onderzoekers.

‘Verbod voor fietsers is niet te handhaven’

De voorganger van Van Nieuwenhuizen, Melanie Schultz van Haegen, stelde in 2016 al een onderzoek in naar de mogelijkheden voor de wet die de huidige minister nu heeft ingediend. Hier werd enthousiast op gereageerd door instanties.

Toch zetten verschillende organisaties toen al hun vraagtekens bij een smartphoneverbod voor fietsers. Zo gaven vertegenwoordigers van Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond destijds tegenover de NOS aan zich zorgen te maken over de handhaving van zo’n verbod. Het is voorlopig dan ook nog de vraag op welke manier en hoe streng de politie gaat controleren op appende fietsers.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.