Apple heeft bevestigd een deel van het advertentieplatform iAd op 30 juni stop te zetten. Tot dan worden er geen nieuwe advertenties van app-makers geaccepteerd.
Lees verder na de advertentie.
Sluiting iAD
De geruchten zijn deels bevestigd: Apple stopt op advertentieplatform iAD met de advertenties van app-makers. Dit bevestigt het bedrijf op zijn developer nieuwsblog. Er worden op dit moment geen nieuwe apps in het netwerk geaccepteerd, maar lopende advertentiecampagne’s zullen nog blijven draaien tot 30 juni. Ondanks de geruchten lijkt Apple dus nog niet klaar te zijn om het volledige platform stop te zetten.
Met iAd was het voor app-makers mogelijk om advertenties te kopen om hun eigen apps in de App Store te promoten. Dit gedeelte is nu uit het advertentieplatform verwijderd. Het lijkt er op dat ontwikkelaars dus nog wel iAd-advertenties in hun eigen apps kunnen tonen, want hier zegt Apple niets over in het bericht.
Vinger in de pap
Dat iAd niet volledig wordt gesloten kan beteken dat Apple op een nieuwe manier advertenties gaat inzetten. De geruchten wijzen er op dat de Apple zou willen overstappen op een meer geautomatiseerd systeem, waarmee adverteerders vrij nieuwe campagnes kunnen starten en geld kunnen verdienen. Op dit moment heeft Apple nog een grote vinger in de pap over wat voor reclames er getoond kunnen worden.

Apple heeft iAd in 2010 gelanceerd als platform voor ontwikkelaars om advertenties te verspreiden onder de vele iOS-gebruikers. Het platform was echter geen groot succes. Oder andere door de hoge prijzen voor advertenties en de vele regels over hoe de advertenties er uit mogen zien.
Lees het laatste nieuws over Apple
- iPhone 14 vs. Samsung Galaxy S23 (iPhone-nieuws #5) (4-2)
- iPhone 14 Pro vs. Samsung Galaxy S23 Ultra: de twee smartphones vergeleken (3-2)
- Opinie: De goedkoopste Mac mini is voor de meeste mensen meer dan genoeg (3-2)
- Dit is waarom Apple tóch een nieuwe HomePod uit heeft gebracht (3-2)
- Apple Watch kopen in 2023: welke smartwatch past het beste bij jou (3-2)