Opinie: Apple verwijdert terecht Schermtijd-concurrenten, maar de timing is onhandig
Lars Paymans

Apple kreeg dit weekend heel wat kritiek over zich heen omdat meerdere Schermtijd-concurrenten uit de App Store verbannen werden. Apple had groot gelijk om dit te doen, maar de timing is op zijn zachtst gezegd onhandig.

Waarom Apple Schermtijd-concurrenten verwijderde

Apps waarmee ouders het iPhone- en iPad-gebruik van hun kinderen kunnen monitoren staan al jaren in de App Store, maar werden onlangs in grote aantallen verwijderd uit de app-winkel. Over de achterliggende reden schreven we dit weekend al: Apple ontdekte dat deze apps de regels overtraden door bepaalde functies te gebruiken die alleen bedoeld zijn voor bedrijven.

Het gaat hier om zogenaamde MDM-functies, een afkorting voor Mobile Device Management. Deze technologie is bedoeld voor zakelijke iOS-gebruikers, zodat bedrijven hun werknemers kunnen controleren.

Schermtijd opinie

Deze functies om iPhone-gebruik te registreren zijn niet bedoeld voor de doorsnee iOS-bezitter, omdat dit teveel een inbreuk doet op je privacy. Als je een app via het MDM toegang geeft tot je apparaat, kan de persoon die daar achter zit niet alleen inzien en registreren welke apps je gebruikt en hoe lang, maar kunnen ook tal van instellingen aanpassen. Dat gaat om onschuldige dingen als het veranderen van je wallpaper tot serieuzere zaken, zoals het omleiden van al je internetverkeer. Zonder dat jij hier iets aan kunt doen.

Apple staat dus volledig in zijn recht om deze apps te verwijderen uit de App Store. Niet zo lang geleden werden apps van Facebook en Google ook op de vingers getikt omdat ze de regels van de App Store overtraden met hun apps. Dat is in dit geval niet anders: Apple heeft duidelijke regels en zodra deze overtreden worden volgen er sancties. Apple handelt wat dat betreft niet anders dan toen, maar het signaal dat het bedrijf ermee afgeeft komt heel anders over.

Schermtijd opinie

Opvallende timing

Dat heeft alles te maken met de Schermtijd-functie die als onderdeel van iOS 12 werd uitgerold. Dit is een directe concurrent voor al deze apps, maar dan door Apple zelf gemaakt en standaard een onderdeel van iOS 12. Het kan dan ook heel gemakkelijk overkomen als een manier van Apple om de concurrentie uit te schakelen, en zo meer gebruikers voor zijn eigen programma te winnen.

Volgens Apple zelf is dit (uiteraard) onzin. Zij zeggen dat ze pas onlangs ontdekt hebben dat deze Schermtijd-concurrenten de regels overtraden en ze gehandeld hebben zoals ze dat altijd zouden doen.

Dat zou kunnen kloppen, al blijven we het dan wel opvallend vinden dat Apple deze apps die soms al jaren in de App Store stonden, zo lang ongemoeid hun gang konden gaan. Nu lijkt het net alsof Apple pas is gaan kijken of er iets niet klopte toen ze hun eigen alternatief klaar hadden staan. Bovendien is de Schermtijd-functie gratis en heeft Apple dus geen financieel voordeel om meer mensen de functie te laten gebruiken.

De stapel met klachten tegen Apple groeit

De makers van deze apps laten het er niet bij zitten en zijn inmiddels naar de Europese Commissie gestapt met een klacht. Daar begint de stapel met aanklachten tegen Apple inmiddels te groeien. Ook Spotify en ontwikkelaars uit Rusland stellen dat Apple misbruik maakt van zijn positie in de App Store.

Ook de Nederlandse ACM doet na klachten onderzoek. Dit verhaal krijgt dus ongetwijfeld nog een staartje, al heeft Apple in dit geval wat ons betreft de juiste beslissing genomen voor de iOS-gebruiker.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.