Mac- en iOS-gebruikers ervaren problemen met Safari (oplossing)
Anne Kregting

iPhone- en iPad-bezitters wereldwijd ervaren problemen met Safari. De browser sluit zichzelf af wanneer geprobeerd wordt om een zoekopdracht in te typen in de adresbalk. Het probleem is nu opgelost.

(Update 28 januari): Apple heeft aan BuzzFeed News laten weten dat het probleem met Safari is opgelost. Er wordt geen toelichting gegeven over de oorzaak van het probleem met de Safari-suggesties. Wel zegt BuzzFeed te weten dat het probleem alleen optrad bij mensen van wie de cache van Safari-suggesties gisterochtend werd geüpdatet. Mocht je nog steeds problemen ervaren wanneer je een zoekopdracht in de adresbalk van de browser typt, dan dien je eerst je cache te legen. Dit doe je door in Safari naar ‘Voorkeuren > wis geschiedenis en websitedata’.

Update (10:59): Ook desktopgebruikers melden problemen met Safari. Zo lijkt het niet mogelijk te zijn om websites in de adresbalk te typen en worden vastlopers gemeld. Apple zelf meldt op het moment van schrijven geen problemen. Ervaar jij die wel, ga dan naar ‘Safari > Voorkeuren > Zoeken’ en vink ‘Inclusief Safari-suggesties’ uit.

Safari probleem zorgt voor vastlopers

Op Twitter en fora waaronder Reddit komen er tientallen berichten voorbij van iOS-gebruikers die klagen over Safari. De browser wordt geforceerd gestopt bij het invoeren van zoekopdrachten. Het probleem zou vooral optreden bij oudere toestellen, waaronder de iPhone 5S en iPad Air, en heeft te maken met de suggesties die Safari geeft voor websites. Het is dan ook raadzaam om die uit te schakelen.

Ga hiervoor naar ‘Instellingen > Safari’ en tik op de schakelaar achter ‘Safari-suggesties’ om ze aan of uit te zetten. Is de schakelaar grijs gekleurd, dan staan de suggesties uit en zou het Safari probleem moeten zijn opgelost. Op de Mac ga je naar ‘Safari > Voorkeuren > Zoeken’ en vink je ‘Inclusief Safari-suggesties’ uit.

Oorzaak onbekend

Waardoor het probleem veroorzaakt wordt is onbekend en ook is niet geheel duidelijk welke iPhones en iPads er precies last van hebben. Vooralsnog lijkt het vooral veel gebruikers van de iPhone 5S en iPad Air te betreffen (zie onderstaande video) die de laatste versie van iOS (9.2.1) draaien. Uit eigen tests blijkt dat bij de iPhone 6S (Plus) en iPhone 6 (Plus) geen problemen optreden wanneer zoekopdrachten in Safari worden uitgevoerd, maar uit andere berichten blijkt dat Safari ook bij sommige gebruikers van deze toestellen wordt afgesloten.

Vooralsnog is onduidelijk of en wanneer Apple met een officiële oplossing voor het probleem komt. iPhoned heeft de fabrikant om een reactie gevraagd.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.