[Review] Chrome Wars: Arena
Sander Tamaëla

Vanaf januari is deze iPhone game in de app store te vinden: Chrome Wars: Arena. Het is even wennen, maar daarna kun je heel wat uurtjes speelplezier beleven met dit robot-vechtspel.
Er zijn twee spelmogelijkheden: de single player mode en de multiplayer mode. In de single player mode zijn er in totaal 50 tegenstanders, verdeeld over 6 stages met elk hun eigen eindbaas, waartegen je moet vechten. In de online multiplayer-mode kun je een tegenstander uit de lijst kiezen, of een vriend uitnodigen voor een robotgevecht. Hoe meer je vecht en hoe meer je wint, hoe hoger je in de ranglijst komt. Wel moet je in de single player mode eerst een aardig eindje komen, zodat je robot ver genoeg ontwikkeld is om überhaupt van de betere tegenstanders te kunnen winnen.

Turn-based strategie game

De gevechten zijn turn-based, en zijn dus meer gericht op strategie dan op behendigheid. Het voordeel hiervan is dat je voldoende tijd hebt om de beste tactische aanval te kiezen op de robot waar je op dat moment tegen vecht.
Na elk gewonnen gevecht (in de single player modus) krijg je nieuwe punten die je kunt verdelen over de verschillende skills (power, agility, speed, precision etc.) van je robot. In het begin weet je niet zo goed wat de beste verdeling is en dit hangt ook sterk af van de robot waartegen je vecht. Het is dan dus even een kwestie van uitproberen.

Vechten

Tijdens het gevecht kun je je robot verplaatsen, de ‘strategy’-optie gebruiken (bijvoorbeeld je robot repareren, een nitro of een schild gebruiken), een vlammenwerper gebruiken, en natuurlijk ook gewoon aanvallen. Wanneer je je tegenstander aanvalt, kun je dit doen in de ‘exact’, ‘brute’ of ‘charged’ mode, afhankelijk van de skills van je tegenstander.
Na elk gevecht kun je weer nieuwe spullen spullen kopen voor je robot in de Botshop. Hier zijn borstbeschermers, maskers, schouderbeschermers, klauwen, wielen, en nog veel meer te krijgen. Een ruime keuze aan wapens waar je je robot mee kunt uitrusten. Het voordeel is: zelfs als je verliest krijg je ook geld, zodat er nooit een dood punt in het spel komt, omdat je geen geld meer hebt om uit te breiden.

Conclusie

In het begin is het even wennen, maar daarna is het een erg leuk spel spel met mooie graphics en zelfs een beetje verslavend. Wat dat betreft kun je er voor de 79 cent geen buil aan vallen en zul je er zeker veel plezier aan beleven.

Chrome Wars Arena (AppStore Link) Chrome Wars Arena
Ontwikkelaar: Jaludo Group B.V.
Beoordeling: 9+