iPhoned onderzoekt: imago is het grootste obstakel voor refurbished in Nederland
Lars Paymans

Hoewel de refurbished markt in Nederland gestaag blijft groeien, is het vooral het imago dat dit onderdeel van de iPhone-markt tegenwerkt. Dat blijkt uit eigen onderzoek.

Aan de hand van een lezersonderzoek en onze eigen statistieken brengt BigSpark, de uitgever van iPhoned, de huidige staat van de refurbishedmarkt in kaart in de vorm van een barometer. In totaal deden 784 lezers op iPhoned en 698 lezers op zustersite Android Planet (geanonimiseerd) mee aan het onderzoek.

Refurbished heeft grote bekendheid, maar weinig ervaring

Hieruit blijkt dat 95 procent van de ondervraagden bekend is met de term refurbished. Ondanks deze grote bekendheid blijkt slechts 6 procent daadwerkelijk ervaring met een refurbished toestel te hebben.


→ Bekijk de volledige Refurbished Barometer

Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat maar 25 procent overweegt om ooit een refurbished product te kopen. De overgrote meerderheid zegt hier dus geen interesse in te hebben. De mensen die al wel eens een refurbished product gezien hebben, zijn eerder geneigd om er zelf ook een aan te schaffen.

Dat lijkt dan ook het grootste obstakel te zijn waar de refurbishedmarkt in Nederland nu mee worstelt. Door het twijfelachtige imago van het begrip wordt een refurbished product minder vaak aangeraden door mensen die er geen ervaring mee hebben. Deze groep kiest liever voor een nieuw toestel, al speelt ook wantrouwen een belangrijke rol.

Refurbished komt immers regelmatig negatief in het nieuws. Zo ging het bekende merk Swoop onlangs failliet, zodat alle kopers in een klap geen garantie meer hadden op hun aankoop. Daarnaast bracht de Consumentenbond begin dit jaar een overwegend kritisch onderzoek over refurbished uit, waardoor de term flink wat imagoschade heeft opgelopen.

Oplossingen: garantie en een keurmerk

Deelnemers aan het onderzoek geven aan dat een mogelijke oplossing hiervoor een keurmerk is. Deze kan vertrouwen verhogen omdat consumenten hierdoor weten dat een product aan een bepaalde kwaliteitsstandaard voldoet.

Een andere oplossing voor het imagoprobleem is het verbeteren van de refurbished garantie. Door garantie gelijk te trekken aan dat van nieuwe producten kan een refurbished aanbieder vertrouwen in zijn product uitstralen. Zo wordt er vaak nog een kortere garantie gegeven op bijvoorbeeld het scherm of de accu van een refurbished toestel.

refurbished iPhone

Aan de andere kant zijn er volgens de deelnemers aan het onderzoek ook genoeg refurbished voordelen om wel voor een dergelijk toestel te kiezen. Zo noemen ze prijsbesparing als de belangrijkste overweging om voor refurbished te kiezen. Smartphones worden relatief gezien steeds duurder, terwijl consumenten er minder geld aan uitgeven.

Dat maakt van refurbished een interessant alternatief, omdat dit een refurbished iPhone 7 nu bijvoorbeeld een stuk betaalbaarder maakt. Ook spelen factoren als milieuvriendelijkheid ook een rol. Een smartphone hergebruiken is immers een stuk groener dan een compleet nieuw apparaat aanschaffen.

Wil je meer weten over onze refurbished barometer? Check dan alle onderzoeksresultaten op BigSpark.com

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.