Onderzoek: Consumentenvertrouwen in refurbished stijgt en 6 andere conclusies
Lars Paymans

Uit een consumenten- en marktonderzoek van iPhoned blijkt dat steeds meer mensen bekend zijn met refurbished smartphones, al heeft een grote groep nog steeds geen interesse.

Lees verder na de advertentie.

Advertenties en adblockers

Je ziet deze tekst omdat je een adblocker gebruikt en onze advertenties blokkeert. Dat vinden we jammer, want die advertenties hebben we nodig om onze onafhankelijke artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!

De grote Refurbished Barometer 2020

Ook dit jaar heeft iPhoned een grootschalig consumenten- marktonderzoek gedaan om de Nederlandse refurbishedmarkt in kaart te brengen. Uit de reacties van de ruim drieduizend ondervraagden hebben we zeven trends ontdekt, die een goed beeld geven van de huidige staat van refurbished smartphones in Nederland. Deze hebben we gebundeld in de grote Refurbished Barometer 2020.

→ Bekijk de volledige Refurbished Barometer 2020

refurbished barometer 2020

1. Wereldwijde smartphoneverkoop daalt, maar refurbished groeit licht

Vorig jaar liep de wereldwijde smartphoneverkoop terug van 1870 miljoen verkochte smartphones naar 1800 miljoen verkochte exemplaren. Deze dalende trend heeft verschillende oorzaken.

Nieuwe smartphones zijn gemiddeld duurder geworden en hebben geen baanbrekende nieuwe functies die deze hogere prijs goedpraten. Ook gebruiken mensen hun smartphone steeds langer. Gemiddeld vervangt een consument zijn of haar smartphone pas na 2,87 jaar. Ondanks deze lichte daling is er tegelijkertijd een lichte stijging in het aantal verkochte refurbished smartphones te zien. Dit aantal groeide met twee procent naar 144 miljoen in 2019.

refurbished barometer 2020

2. Weinig loyaliteit voor refurbished, prijs speelt belangrijkste rol

Hoewel refurbished populairder en bekender wordt, blijken veel consumenten net zo makkelijk weer terug te gaan naar een nieuw toestel. Van de ondervraagden die ooit een refurbished toestel heeft gekocht, heeft 58 procent momenteel geen refurbished toestel meer in gebruik.

De redenen hiervoor lopen uiteen. Zo zegt 25 procent een goede aanbieding voor een nieuw toestel te hebben gekregen en 20 procent wilde toch liever een nieuwe smartphone in plaats van een opgelapt model. 14 procent heeft niet opnieuw voor refurbished gekozen door een slechte ervaring. Zaken als de milieuvriendelijkheid van refurbished spelen hierin dus nauwelijks een rol, terwijl refurbished-aanbieders dit wel als belangrijke reden voordragen om hiervoor te kiezen. Een opvallend detail hierbij is dat het vooral Android-gebruikers zijn die weer de overstap van refurbished naar nieuw maken.

3. Verwachting: refurbished-verkoop zal blijven stijgen in Nederland

Gemiddeld geven Nederlanders steeds minder geld uit aan mobiele telefoons. Omdat de prijs van veel toptoestellen niet omlaag gaat, wordt refurbished daardoor door meer mensen overwogen. Bovendien worden al een paar jaar geen revolutionaire veranderingen meer doorgevoerd op smartphonegebied, waardoor men eerder genoegen neemt met een toestel dat al wat ouder is.

Omdat ook de bekendheid van refurbished stijgt, gaan consumenten steeds gerichter op zoek naar een specifiek model. Zo zocht in 2018 nog 57 procent naar refurbished iPhones in het algemeen, maar verfijnde 43 procent van de consumenten hun zoekopdracht in 2019 al naar een specifiek model. Het gaat hier om zoekopdrachten die in een zoekmachine zijn ingevuld.

refurbished barometer 2020

4. Consument wil extra betalen voor Keurmerk Refurbished, dat relatief weinig bekendheid heeft

Het Keurmerk Refurbished werd in 2019 gelanceerd, waar vijf refurbishedmerken inmiddels aan meedoen. 38 procent van de ondervraagden is bekend met dit keurmerk, waarbij slechts 17,5 procent zich bewust van het keurmerk was bij de aankoop van een refurbished smartphone.

Toch blijken consumenten wel bereid te zijn om extra te betalen voor een smartphone die dit keurmerk draagt. Gemiddeld hebben ze 44 euro extra over voor een smartphone met het keurmerk. Omdat smartphones met een keurmerk gemiddeld ook duurder zijn dan degene zonder, hangt het per toestel af of deze grens van 44 euro wel of niet overschreden wordt.

Zo zijn de refurbished iPhone 7 en iPhone 8 met keurmerk in januari 2020 respectievelijk gemiddeld 37 en 38 euro duurder dan zonder, waardoor ze onder de maximale meerprijs vallen. Over het algemeen zijn refurbished iPhones met keurmerk echter 53 euro duurder, waardoor deze prijs net wat hoger ligt dan het bedrag dat de consument er extra voor over heeft.

Het Keurmerk Refurbished van Techniek Nederland moet voor zekerheid zorgen en garandeert onder meer dat het toestel twee jaar garantie op alle onderdelen heeft en een kwaliteitscontrole doet op vijftig punten.

5. Naast smartphones worden andere refurbished producten steeds populairder

Van alle refurbished Apple-producten die in 2019 werden verkocht, zijn 75 procent iPhones, 12 procent iPads en 13 procent MacBooks. Dat is een flink verschil met vorig jaar. Zo is het aantal verkochte refurbished iPads in een jaar tijd met 45 procent gestegen. Sinds december 2019 is het Keurmerk Refurbished ook beschikbaar voor iPads en MacBooks, zodat consumenten dit ook bij deze producten kunnen laten meespelen in het maken van hun beslissing.

refurbished barometer 2020

6. Refurbished steeds serieuzer overwogen, andere groep sluit het echter volledig uit

Van alle ondervraagden heeft zes procent momenteel een refurbished smartphone. Maar een grote groep van 46 procent zegt een refurbished toestel te overwegen bij de aankoop van een volgende smartphone. Naast de prijs vinden zij vooral de garantie, een nieuwe accu, originele accessoires en het Keurmerk Refurbished belangrijk in hun keuze. Van de drie beschikbare refurbished condities (‘zichtbaar gebruikt’, ‘licht gebruikt’ en ‘zo goed als nieuw’) is de zo goed als nieuwe conditie met 68 procent veruit het populairst.

Daar tegenover staat een groep van 38 procent die refurbished niet overweegt. Deze laatste groep met ‘resistors’ heeft daar verschillende redenen voor. De belangrijkste reden is dat deze groep geen vertrouwen heeft in de kwaliteit, gevolgd door een te laag prijsverschil ten opzichte van nieuw en de onduidelijke herkomst van de smartphone. De helft van deze groep is wel over te halen om voor refurbished te kiezen als de prijs verder omlaag gaat.

Uit ons onderzoek kwam de vorige keer ook al naar voren dat refurbished met een imagoprobleem kampt op het gebied van kwaliteit. Dit blijkt in 2019 nog steeds aanwezig te zijn bij de groep resistors, terwijl 55 procent van de mensen die refurbished een kans hebben gegeven, juist stellen dat de kwaliteit hun belangrijke reden is dat ze tevreden zijn met hun aankoop.

7. Gewenste prijsbesparing is afhankelijk van het model

Hoewel de lagere prijs van refurbished de belangrijkste reden is om hiervoor te kiezen, verschilt de gewenste prijsbesparing per model. Consumenten lijken minimaal honderd euro te willen besparen, maar bij de iPhone 8 ligt deze grens bijvoorbeeld al op een prijsverschil van 198 euro. De gewenste prijsbesparing is afhankelijk van het model, de vernieuwende functionaliteiten en het besteedbare budget van de consument.

Gemiddeld hebben consumenten die een refurbished iPhone overwegen tussen de 250 en 500 euro te besteden. De iPhone 7 was het populairste refurbished toestel van 2019, gevolgd door de refurbished iPhone 8 en iPhone X. Apple blijft ook in 2019 met afstand het populairste refurbished-merk, gevolgd door Samsung, OnePlus, Huawei en Nokia.

→ Vergelijk refurbished iPhones

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.