Het recht op reparatie moet verder aangescherpt worden, zo vinden mensen in het Europees Parlement. Dat moet voorkomen dat elektronica na een aantal jaar onbruikbaar in de prullenbak terecht komt.
Lees verder na de advertentie.
Europees Parlement zet zich in voor recht op reparatie
Vanaf 2021 start de Europese Commissie met een nieuwe strategie voor consumentenbeleid. Hierin staat duurzaamheid centraal, waardoor het recht op reparatie ook hoog op de agenda komt te staan. De Commissie kijkt nu naar verschillende manieren om de regels op dit gebied aan te scherpen of verder uit te breiden.
Allereerst moet het goedkoper en daardoor aantrekkelijker worden om elektronica te repareren. Dat moet consumenten overtuigen om bijvoorbeeld een kapotte telefoons te laten maken in plaats van een nieuwe te kopen.
Ook zou er worden nagedacht over manieren om de garanties op producten verplicht langer te maken, en een verplichting om benodigde reparatieonderdelen gedurende een vastgestelde tijd beschikbaar te hebben.
Daarnaast gaat de Commissie kritischer kijken naar bedrijven die zichzelf duurzaam noemen, maar dit eigenlijk niet zijn. Door hier tegen op te treden en de niet-duurzame krenten uit de pap te vissen, moet het voor consumenten duidelijker worden wat de meest duurzame keus is. De eerste stappen voor deze nieuwe wetten zijn al gezet. Uiteindelijk moeten de regels officieel worden vastgelegd als wetsvoorstel.
Apple en reparatie
Apple is al jaren een belangrijke speler als het op het recht van reparatie aankomt. Hoewel het bedrijf zich inzet voor het produceren van producten op een duurzame manier, zijn er al jaren klachten over de slechte repareerbaarheid van Apple-apparaten.
Zo gebruikt het bedrijf speciale schroefjes in MacBooks waar je een speciale schroevendraaier voor nodig hebt en wordt zelf repareren bemoeilijkt door onderdelen met lijm aan elkaar te bevestigen. Het liefst ziet Apple dan ook dat een consument met een defect apparaat naar de Apple Store gaat, of een door het bedrijf goedgekeurd reparatiebedrijf.