Politie wil WhatsApp landelijk inzetten voor niet-spoedeisende meldingen
Rutger Otto

Na een geslaagde test in Zeeland en West-Brabant bekijkt de Nederlandse politie mogelijkheden om landelijk met WhatsApp te gaan werken voor niet-spoedeisende vragen en problemen.

WhatsApp politie

In de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant is het sinds 18 maart mogelijk om via WhatsApp vragen te stellen of meldingen te doen. Met deze pilot bekijkt de politie of het een goede aanvulling op de webcare is. Met diensten als Twitter en Facebook wordt al gewerkt. De testfase blijkt een succes. Volgens de politie namen tot nu toe 3250 burgers contact op via WhatsApp . In totaal waren er 5100 gesprekken met gemiddeld vier berichten per gesprek.

Landelijke uitrol

De volgende stap is nationale uitrol van deze service, zegt politie-woordvoerder Jiske van Pelt van de regio Zeeland-West-Brabant tegen iPhoned. “De resultaten van de pilot worden bekeken, daarna gaan we de dienst landelijk uitrollen, zodat ook andere eenheden ermee aan de slag kunnen. Dat zal gefaseerd gaan, omdat het zowel qua mankracht als technisch vrij ingewikkeld is toe te passen.” Er zijn nog wel wat vragen die de politie moet beantwoorden, bijvoorbeeld of er één nummer komt voor alle eenheden, of dat het per regio verschilt. “Maar WhatsApp heeft zich bewezen als goede aanvulling op de rest van onze diensten voor niet-spoedeisende meldingen.”

Hoe lang het gaat duren, is dan ook niet te zeggen. “We bekijken nu de mogelijkheden voor regio Rotterdam, dus dat is mogelijk de volgende”, zegt Van Pelt. “Maar misschien is een ander gebied eerder aan de beurt, of voeren we het meteen op meerdere plaatsen uit.”

whatsapp

Niet-spoedeisende vragen en problemen

Mensen in Zeeland en West-Brabant konden de afgelopen maanden terecht bij een speciaal 06-nummer om hun meldingen en vragen door te geven. Dit waren voornamelijk meldingen van verkeers- of geluidsoverlast, maar ook van bezorgde mensen die getuige waren van iets wat mogelijk niet in de haak was.

“Die meldingen komen niet binnen op een telefoon, maar via een ondersteunende applicatie”, zegt Van Pelt. “Medewerkers van webcare lezen ze en stellen aanvullende vragen als het nodig is. Handig is dat mensen via WhatsApp direct hun locatie kunnen delen, mochten we daarom vragen. Als er een spoedbericht binnenkomt, wordt die meteen doorgestuurd naar de meldkamer, maar eigenlijk is dit kanaal niet voor zulke meldingen bedoeld.” Volgens Van Pelt gaan de meeste mensen respectvol met de dienst om. “In het begin was er een handvol mensen die lollig deden, maar daar werd de wijkagend even langs gestuurd voor een gesprek.”

Lees het laatste nieuws over WhatsApp

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.