Ontwikkelaar krijgt Pokémon Yellow aan de praat op Apple Watch
Rutger Otto

Een iOS-ontwikkelaar was teleurgesteld in het aantal games op zijn Apple Watch. Daarom maakte hij een emulator waarmee hij Game Boy-game Pokémon Yellow kon spelen.

Pokémon Yellow op de Apple Watch

Gabriel O’Flaherty-Chan begon enkele maanden geleden aan de ontwikkeling van een Game Boy-emulator voor zijn Apple Watch Series 2. Nadat hij al een eigen game voor de smartwatch had ontwikkeld, de 3D RPG ‘SAQQARA‘, was het probleem van de game-schaarste nog niet opgelost. Zijn volgende project was daarom het overzetten van een bestaande spelcatalogus.

Zo begon O’Flaherty-Chan met de ontwikkeling van Giovanni, een emulator die de naam draagt van de slechterik in Pokémon Yellow. Eén van de grootste uitdagingen van de emulator op de Apple Watch was om de juiste balans te vinden tussen framerate en prestaties, schrijft de ontwikkelaar. “Zoals je kunt zien, oogt het nog wat traag en reageert hij niet altijd meteen. Maar dit prototype toont wel aan dat het mogelijk is.”

pokemon yellow op de apple watch

Veel knoppen, klein scherm

Dat complexere games zoals Pokémon Yellow op de Apple Watch speelbaar waren, bleek enkele jaren geleden al. Toen werd niet Pokémon, maar Doom naar de Apple Watch gebracht door een paar Facebook-ontwikkelaars. O’Flaherty-Chan zegt dat hij goed naar dat project heeft gekeken voor zijn eigen emulator. Om de kleuren van Pokémon Yellow kloppend te krijgen, was wel wat experimenteren en corrigeren benodigd.

Nog een probleem was uiteraard de besturing. Op de Game Boy zaten een stuk meer knoppen dan op de Apple Watch. De smartwatch heeft ook weinig ruimte op het scherm voor knoppen. Toch heeft hij alle knoppen op het scherm weten in te delen, met de A-, B-, select- en startknoppen onder in beeld. De Digital Crown werkt zelfs mee om naar boven en beneden te lopen als je eraan draait. Ook scrol je daarmee door menu’s.

Prototype werkt

Het project van de ontwikkelaar toont vooral dat zulke games kunnen draaien op een Apple Watch. Of ze daarmee echt speelbaar zijn is een tweede. “Met de volgende versies van watchOS en Apple Watch keer ik nog wel een keer terug naar dit project om te zien of de game beter loopt met meer beelden per seconde”, besluit O’Flaherty-Chan.

Lees het laatste nieuws over de Apple Watch

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.