5 lessen die Nintendo kan trekken uit het succes van Pokémon GO
Thomas Haenen

Met tientallen miljoenen spelers wereldwijd is Pokémon GO nu al een ongekend succes. Nintendo brengt de komende maanden echter nog verschillende andere games uit; welke lessen kunnen ze trekken uit Pokémon GO om met de volgende games net zo’n succes te behalen?

Dat Pokémon GO een succes zou worden, hadden de meeste Nintendo-kenners je wel kunnen vertellen. De spelreeks is al ruim twintig jaar populair en kent miljoenen fans over de hele wereld. Maar dat het succes zó groot zou zijn, dat is wel een verrassing. In korte tijd heeft Pokémon GO meer actieve spelers dan grote rivalen als Candy Crush Saga en de tien miljoen downloads werden binnen enkele dagen gepasseerd. Het spel is officieel nog niet eens uit in Nederland, maar toch zijn er ook hier duizenden spelers die via een omweg Pokémon GO installeren.

Ook bij Nintendo zullen ze inmiddels druk bezig zijn met het analyseren van dit succes. De Japanse ontwikkelaar brengt de komende maanden namelijk nog verschillende andere spellen uit voor smartphones. Welke Pokémon GO lessen zijn er te behalen uit dat gigantische succes?

nintendo ios-controllers

1. Gebruik een bekende naam

Nintendo heeft één hele grote streep voor op de concurrentie: naamsbekendheid. Vrijwel iedereen kan wel een paar spellen van het bedrijf opnoemen. Als Pokémon niets voor je is, dan zijn er ook altijd nog Mario, Zelda, Wii Sports, Brain Training, Animal Crossing en talloze andere min-of-meer bekende namen.

Dat voordeel moet je niet onderschatten. Dagelijks verschijnen er tientallen, zo niet honderden nieuwe games in de App Store. Probeer daar als nieuwe ontwikkelaar maar eens tussen te komen. Daarom brengt bijvoorbeeld Rovio bijna alleen maar Angry Birds-games uit: zonder die bekende naam zijn spellen van de ontwikkelaar opeens een stuk minder succesvol. Nintendo heeft niet één naam om overal op te plakken, maar een complete stal van bekende personages en helden voor zijn spellen.

2. Zorg dat de game past bij de naam…

Vervolgens is het wel zaak om een spel te maken dat ook daadwerkelijk past bij die naam. De Mii’s werden en worden voornamelijk geassocieerd met Wii Sports, het gratis spel dat je bij de Wii kreeg. In Miitomo kon je echter niet bowlen, tennissen of golfen, maar enkel berichten versturen naar vrienden. Het is alsof Nintendo een Mario-game maakt waarin je niet rent en springt, maar de klok leest en wiskundeproblemen oplost.

Pokémon GO zit gelukkig wel vol herkenbare elementen. Niet alleen de bekende beestjes, maar ook de speelstijl lijkt sterk op de klassieke spellen voor de Game Boy. Het grote verschil is dat je dit keer niet in virtuele werelden speelt, maar op het plein om de hoek. Pokémon vang je nog steeds met een Pokéball, en de namen van voorwerpen als Potions en Repels komen fans waarschijnlijk bekend voor. Iedereen die in de afgelopen twintig jaar Pokémon heeft gespeeld, weet waarschijnlijk al snel hoe Go werkt.

pokemon go release

3. …maar wees niet te slaafs aan het origineel

Niantic, het bedrijf dat het spel ontwikkelde in opdracht van Nintendo en The Pokémon Company, beseft echter heel goed dat een game voor smartphones heel anders gespeeld wordt dan iets voor de Game Boy of Nintendo 3DS. Waar je een traditionele game soms uren aan een stuk speelt, zijn mobiele games iets voor tussendoor. Je moet ze onderweg kunnen spelen, in korte periodes van een paar minuten.

Het tempo in Pokémon GO ligt daarom ook relatief hoog. Pokémon heb je vaak binnen een minuut gevangen, en ook de meeste andere handelingen kosten niet meer dan een handomdraai. Dit terwijl je in Pokémon Red of Gold soms tot wel een kwartier kwijt was aan het verslaan van een enkele trainer. Tijdens het verkennen van de virtuele wereld had je vaak aardig wat tijd nodig om voortgang te boeken; het hele spel speelde je pas na vijftig uur of meer uit.

4. Gebruik unieke features als augmented reality

Pokémon GO is niet zomaar een kloon van Pokémon gemaakt voor iOS. De ontwikkelaars hebben goed nagedacht over hoe ze de techniek van een smartphone ten volste kunnen gebruiken in de game. Zo ben je met 4G altijd verbonden met de servers van het spel en zie je via gps locaties uit de echte wereld. Maar het allerbelangrijkste is waarschijnlijk de camera achterop je mobieltje, aangezien die wordt ingezet voor augmented reality. Pikachu, Snorlax en Meowth kunnen daardoor opduiken in de échte wereld.

Dat laatste element draagt ook bij aan een verhoogde urgentie. Dit is geen virtuele wereld die stopt als je de app afsluit, maar eentje die altijd blijft leven. Open je telefoon en er kan ieder moment een Pokémon opduiken onder de boom, in de kerk of naast je huisdier.

Nintendo iPhone games

Eén van de games die Nintendo dit jaar wil uitbrengen voor smartphones, Animal Crossing, is uitermate geschikt om soortgelijke technologieën te gebruiken. In de consoleversies van Animal Crossing verzorg je een klein dorpje, verzamel je meubels en richt je je virtuele huis in. Ook kun je op bezoek bij je buren, zowel echte vrienden als digitale personages. Hoe Nintendo die ideeën overzet naar een smartphone ligt waarschijnlijk voor de hand. Het spel kan de virtuele huizen koppelen aan de adressen van je vrienden, en vervolgens de digitale meubels in je echte woonkamer plaatsen.

5. Spelen met vrienden, of: gratis reclame voor Nintendo

Op papier klinkt een felgekleurde bank in je woonkamer wat minder spannend dan een Jigglypuff in de badkamer, maar toch zul je ook daar nog een zekere aantrekkingskracht vinden. Met augmented reality kunnen spelers opmerkelijke situaties creëren die leuk zijn om te delen met vrienden. Combineer je het digitale en het echte, dan heb je al snel iets raars waarvan je een screenshot wil maken om te delen met vrienden.

Dat komt in de praktijk zelden voor met een ‘gewoon’ spel als Angry Birds of Candy Crush Saga. Screenshots van een goede score zijn immers toch een stuk minder spannend. Pokémon GO screenshots worden doorgestuurd naar vrienden, collega’s en sociale media, waarmee potentiële nieuwe spelers bereikt worden.

pokemon go google-account

Pokémon GO is al snel één van de sociaalste games voor smartphones ooit gebleken. Niet langer zitten spelers in hun uppie naar een scherm te staren, maar er wordt in groepen van drie, vier of zelfs meer man door de stad gerend om nieuwe Pokémon te ontdekken. Heb je vrienden met Pokémon GO, dan ga je al snel met ze mee naar buiten om het ook even te proberen. Ook heeft het spel een hoge zichtbaarheid: staar even naar het scherm van voorbijlopende mensen met smartphone in de hand, en je ziet regelmatig Pokémon GO in beeld. Allemaal gratis reclame voor de game.

Lees het laatste nieuws over Pokémon GO

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.